• jellona0507

Någon som lider av Autoimmun hepatit (AIH) här?

Igår fick jag veta att kusinen lider av skrumplever, men så var det inte alls. Utan hon har autoimmun hepatit (AIH). Att man kan drabbas av skrumplever om man inte sätter in behandling direkt. Hon ska börja med cortison nästa vecka.

Tänkte kolla om någon annan här lider av det? Så jag kan berätta för kusinen att det finns andra som har det, och hon får själv fråga hur det är att leva med det.
    Hon verkar så stark, antar att hon visar upp en fasad. Då hon märkt att vi andra inte riktigt vet hur man ska reagera.
    Inte kul att få veta att man lider av en kronisk sjukdom när man är 26, och precis fått barn.

Så skriv om ni har erfarenheter av denna sjukdom.

http://rfl-lever.se/sidor/fakta/aih.htm 
    Där står det lite om sjukdomen.

//Busfröet

Minya ska bli storasyster! [v.22]
  • Svar på tråden Någon som lider av Autoimmun hepatit (AIH) här?
  • Lunafreya

Hej! Har aldrig skrivit här förut men kände att jag va tvungen nu när jag såg detta.

Jag är 28 år och fick för lite över 1 år sedan nu diagnosen AIH, mina värden va 10 dubblade och läkarna fick väldigt bråttom. Jag vill dock påpeka att jag inte hade ont eller blivit gul 🙏

Jag står idag på kortison behandlas (entocort, budesonid) 

De är en tuff smäll att ta diagnosen då behandlingen är som att välja mellan pest eller kolera MEN! man kan leva med de även om de många dagar är svårt. 
    Vi är ju i väldigt lika åldrar och jag förstår biten med barn då jag själv fick varningen att inte bli gravid med så höga värden och givetvis inte när jag äter medicin. Jag förstår oron, ilskan och sorgen.

Som sagt de har gått lite över 1 år för mig med behandling. Jag har svarat jättebra på budesonid och mina värden har gått ner och är snart med lite tur inom referens värdet. Trots detta är de många dagar som är jobbiga då livet liksom blir lite upp och ned vänt och aldrig blir riktigt som de va om man säger så.

Men hon kommer ta sig igenom detta! 

Mitt råd är, gå rakt igenom de, försök inte gå runt de, försök inte undvika de, gå rakt igenom de. 
    Tillåt dig själv att känna som du gör, känn de du känner, varje känsla, ilskan, sorgen ALLT! ❤️

De kommer vara jobbigt, de kommer vara tuffa dagar men du klarar de! Fortsätt bara! ❤️❤️

PS// får skriva till mig om de hjälper 🙏❤️ 

Svar på tråden Någon som lider av Autoimmun hepatit (AIH) här?