Håller med Therese33, det är så annorlunda att träffa någon som har barn mot någon som inte har det. Omställningen när man övergår från förälskelsefasen eller vad man ska kalla det, till vardagslivet med allt vad det innebär är inte helt lätt att hantera alla gånger.
Jag tycker det låter som ni går försiktigt fram och att ni båda tycker kommunikation och ärlighet är grunden för ert förhållande låter superbra.
Om jag skulle försöka mig på att ge "råd" utifrån min egen erfarenhet så är det att ta det lugnt i början, känn in och försök vara lyhörd på barnen, det blir ju en stor omställning för dem också med en ny person i familjen.
Det är också bra om du kan säga till om något känns jobbigt, även om du kanske trampar din pojkvän på tårna ibland, och även om du inte har lika stor erfarenhet av barn som han har. Man har ju sina egna referenser till hur det är att leva i en familj, och ibland kan det skilja sig rätt mycket ifrån hur den man träffat lever. För att inte tala om hur hans ex tycker att saker skall vara...
Men är du beredd på att alltid komma i andra hand (eller tredje eller fjärde...), att ställa in mysiga saker ni har bestämt för att barnen inte kan vara hos mamman t.ex., att barnen tar enormt mycket plats och tid då de är hos honom, så är du en bra bit på väg.
En annan grej jag upplevde som jobbig när jag kom in i familjen, d.v.s. min pojkväns och hans barns vardag, var att de har levt varannan vecka bara de, och från början fanns inte riktigt plats för mig eller hur jag skall säga. Det är också väldigt mycket upp till dem att lämna plats till dig om du förstår hur jag menar. Många jag pratade med då tyckte att "du har ju valt det själv, du visste att han hade barn och du får försöka ta plats", och det är ju sant. Men inte bara, det krävs ju också att han anpassar sig efter dig lite grann, inte bara du efter honom...
Oj, det finns hur mycket som helst att skriva egentligen, men det är nog lättast att ta saker som det kommer, ta upp om något känns konstigt eller jobbigt, och försök att lägga en del tid på att umgås med barnen när du väl kommer in i deras liv.
Hör gärna av dig om du vill prata mer!
Lycka till och ta hand om den tid då ni ses själva såhär i början och bara kan vara själva och ha vuxentid och vara sådär störtförälskade!