• balisto

Bor utomlands med barn

Hej,

vi ska eventuellt flytta till Asien i år eftersom min sambo blev erbjuden ett jobb i Singapore (vi skulle stanna i 2 år). Det känns väldigt kul samtidigt som jag är lite oroligt eftersom vi i så fall skulle flytta ditt med ett spädbarn (BF augusti). Jag undrar nu om någon var i samma situation som oss. Hur funkar det med mammapenningen och dyl?

Ser fram emot era svar!!!

• Svar på tråden Bor utomlands med barn
  • ebben

vet bara att det går väl jättebra för er o barnets skull ! härligt!!
    MEN ,det som kan bli svårt är ju att beräkna FP mm.hur har de i det landet-dit ni ska?
    o då ni flyttar hem......visst då är barnet nästan 2 år,men det där att man kan ha fpdar sparat till barnet är 8 år-kan ju bli svårt att beräkna........
    Har en syster som bott o fått barn i tyskland-bott där ca 15 år.
    Nu när hon flyttade till sverige igen var det JÄTTESVÅRT att beräkna vad hon skulle få för FP hon hade ett stort barn utan FP,o en på 2 år o en på nästan 1 år......
    DÄR har de ju på ett sätt o här har vi på ett HELT annat sätt.
    Blev väldigt svårt för de att fundera ut.

• balisto

Hej och tack för svaret.
    Vet du om man kan ta med mammapenningen från Sverige? Min Sambo kommer antagligen få anställningskontrakt från Sverige (eller Norge).

Hälsningar

• mästerkatten

Låter spännande med Singapore! Grattis! Om din sambo är utsänd från Sverige, så tror jag att du kan få fp härifrån. Men kolla med fk! Det verkar lite knepigt att förstå det där. Vi har planer på att flytta till Finland i höst och jag kollade det fk i Finland. De tyckte jag skulle kolla med fk i Sverige och om de är villiga att betala fp härifrån. Annars får jag lägsta tänkbara fp i Finland, typ som om jag skulle vara arbetslös. Och det vill jag ju ogärna ha. Jag skall kolla med fk här snart för besked. Lycka till!

• AnnieSthlm

Hej! Vi var i samma situation förra året, flyttade till Kuala Lumpur i Malaysia men bara i sex månader. Hade vi stannat längre än ett år hade jag inte fått ta med mig föräldrapenning (har jag för mig). Jag ringde och pratade med dem på försäkringskassan och fick hjälp. Annars kan jag bara säga att det är fantastiskt där, vi fick erbjudande om att stanna i Asien och flytta vidare till Singapore men valde att flytta hem pga att jag ville jobba också, men jag skulle mer än gärna åka dit igen och bo lite längre. I Singapore finns förövrigt en stor svenskkoloni, jag tog kontakt med SWEA när jag flyttade till Malaysia och fick mycket hjälp coh tips. De satte mig dessutom i kontakt med andra mammor med barn i samma ålder i KL så jag fick bra tips och råd innan flytten. Min dotter var ett år exakt när vi flyttade, men jag träffade flera som födde därnere, det är bra sjukvård och rent och fint, ni kommer att få det super!! Lycka till!

• ebben

ja,fråga FK!
    man vet ju inte......man kan säkert få behålla svensk FP ,men inte om man stannar så pass länge som 2 år-OBS TROR jag!
    För sverige vill antagligen slippa betala för dig-mammapeng.O det land du kommer till vill ju antagligen inte betala dig heller typ.
    Om man tänker så......men jag VET inte hur det funkar!
    ibland vet FK dåligt med såna saker också-kanske går att ringa svenska ambassaden eller så? kan de veta nåt?

• balisto

Så. Nu har jag ringt FK. Man få ta med mammapenningen i ett år men inte längre. Det är dock möjligt att få det även under en längre tid om man kommer hem i mellan (i några månader)och flyttar tillbaka sedan. Jag förstår dock inte riktig hur de kolla upp om man verkligen är i SVerige eller inte. Någon som vet?

Tack också för alla svar!!!

• Oui

Jag kommer iaf ha min fp de två åren vi bor utomlands. Dock är detta inom EU så det kanske är andra regler?

Kolla med din mans företag och be dem hjälpa dig. De kanske har skickat ut andra familjer tidigare så de vet hur det går till.

För hos var det så att företaget skickade en ansökan till fk och sen när man fick den godkänd får man en viss blankett som ger en rätt till familjeförmåner och fp även om man bor utomlands.

Däremot tror jag inte din man kan ha anställning i Norge för då blir han väl inte utsänd från sitt svenska företag?

• brunetten

balisto. Jag har gjort precis det du ska göra. Vi flyttade till Peking i november, åkte hem i januari, fick barn i februari och åkte tillbaka i mars. Min man har också kontrakt på två år.

Jag gjorde mkt efterforskningar om vad som faktiskt gäller och det jag fick fram är följande:
    Enligt lag ska man, om man vet att man kommer vara boendes utomlands mer än ett år emigrera från Sverige (kan vara olika regler för EU och utanför EU, detta gäller för utanför EU). Man räknas som boendes utomlands om man är mer utomlands än i Sverige, dvs en 3-månaders semester i Sverige innebär inte ett avbrott på utomlandsboendet. Om man emigrerar från Sverige så kan man så klart inte ta med sig FP från Sverige.

Sedan är det ju upp till var och en om man väljer att följa reglerna. Jag vet att FK har gjort kontroller på boende här i Asien.

• amnai

Hej

nu kommer jag nog få ett gäng emot mig, men jag känner att jag måste säga vad jag tycker om det svenska socialförmåner till svenskar som bor utomlands:

om man flyttar från Sverige säger man hej då till svenska bidrag och socialförsäkringar under den tid man bor utomlands. Om man dessutom flyttar utomands som medföljande på några år kommer man, enligt min erfarenhet och vad jag sett genom vänner utomlands i samma situation, att ha en mycket bra ekonomisk situation trots att man bara lever av en lön. Barnbidrag och föräldrapenning behövs inte för att få det att gå ihop ekonomiskt.

Man kan inte ha kakan och äta den!

Vi har vänner som just flyttar hem från Singapore, de trivdes inte så bra, tyvärr. De bodde där två år, förut fem år i USA (där de trivdes mycket bättre) MEN vi har också vänner som bodde i Singapore för några år sen och de stortrivdes, så det är mycket olika.

Hur vi gjorde själva när vi flyttade från Sverige 1996? Vi skrev ut oss från Sverige samma dag vi flyttade, har bara fortsatt att betala av studieskulder i ett snabbare tempo, eftersom vi är skrivna utomlands. Barnen är födda utomlands, de har svenska pass men inga personnummer, endast samordningsnummer. Vid akut sjukdom i Sverige får man som utlandssvensk sjukvård till samma pris som svenskar, men det vet inte alla inom sjukvården, där gäller det att stå på sig - info om detta finns på Försäkringskassans hemsida, har jag för mig. Observera att detta gäller akut vård, om man råkar ut för en olycka, barnen har öroninflammation osv.

Lycka till i Singapore!

Förresten, sök på intenet efter SWEA Singapore, måste finnas där.

• marydot

Jag tycker det låter underbart med Singapore! Hurra för er. Vi bor i Bangkok och brukar ¨åka till Singapore för att uppleva trotoarer och normal trafiksituation. Superbra stad för barn. I de flesta shoppingcenter finns fina förälderrum med amnings plats. Jag får inga mammapengar eller barnbidrag men familjen tjänar endå så bra att det fungerar. Det kommer vara en oförglömlig upplevelse och kommer bara berika era barn!

• hotten

enl normala infot som finna att läsa sig till så får man ju vara utomlands max 6 månader med fp. Men har man avsikt att emigrera så får man inte alls.

man bör nog tänka även på den dagen man kommer tillbaka så är man nollad både a-kassa å sjukkassa osv om man varit utomlands utan inkomst..

• Jotti

Hejsan, hoppas det går bra att låna denna tråd... Jag har nyligen pratat med lite folk om att ev bege mig ut på 'fältet' igen. Nu hör det till saken att jag om det nu blir så skall till Liberia för att jobba där och jag kan inte tänka mig att resa utan min lilla kille som blir 2 i slutet av sommaren. Tycker ni det verkar helt galet och är jag självisk som vill ut och jobba där igen?

• Lilla Skruttans mamma

Du torde väl känna till landet bättre än de flesta om du ska ut i fält "igen". Vad jag förstår är Liberia ett av världens mest instabila länder med grova kränkningar av mänskliga rättigheter, barnsoldater och en bräcklig fred. Men allt beror väl på hur er säkerhet kan garanteras där ni kommer att befinna er. Tycker dock inte det verkar vara så lockande som uppväxtmiljö för ett litet barn...

Svar på tråden Bor utomlands med barn