Hej
nu kommer jag nog få ett gäng emot mig, men jag känner att jag måste säga vad jag tycker om det svenska socialförmåner till svenskar som bor utomlands:
om man flyttar från Sverige säger man hej då till svenska bidrag och socialförsäkringar under den tid man bor utomlands. Om man dessutom flyttar utomands som medföljande på några år kommer man, enligt min erfarenhet och vad jag sett genom vänner utomlands i samma situation, att ha en mycket bra ekonomisk situation trots att man bara lever av en lön. Barnbidrag och föräldrapenning behövs inte för att få det att gå ihop ekonomiskt.
Man kan inte ha kakan och äta den!
Vi har vänner som just flyttar hem från Singapore, de trivdes inte så bra, tyvärr. De bodde där två år, förut fem år i USA (där de trivdes mycket bättre) MEN vi har också vänner som bodde i Singapore för några år sen och de stortrivdes, så det är mycket olika.
Hur vi gjorde själva när vi flyttade från Sverige 1996? Vi skrev ut oss från Sverige samma dag vi flyttade, har bara fortsatt att betala av studieskulder i ett snabbare tempo, eftersom vi är skrivna utomlands. Barnen är födda utomlands, de har svenska pass men inga personnummer, endast samordningsnummer. Vid akut sjukdom i Sverige får man som utlandssvensk sjukvård till samma pris som svenskar, men det vet inte alla inom sjukvården, där gäller det att stå på sig - info om detta finns på Försäkringskassans hemsida, har jag för mig. Observera att detta gäller akut vård, om man råkar ut för en olycka, barnen har öroninflammation osv.
Lycka till i Singapore!
Förresten, sök på intenet efter SWEA Singapore, måste finnas där.