Ett syskon till gemensamt + bonusbarn, funderingar (långt)
Jag undrar om det är någon som vill dela med sig av erfarenheter kring att ha träffat en man som har ett barn sedan innan, som man sedan skaffar fler än ett barn tillsammans med?
Min sambo har en dotter på 11 år, vi har en liten bebis tillsammans och vill gärna ha ett till barn ihop.
Bonusen blev superglad när hon skulle få ett syskon, vårt gemensamma barn, men jag tror hennes bild av hur det är att ha en bebis i familjen rätt snabbt blev annorlunda. Inte för att hon inte tycker om sin syster, tvärtom, men hon tycker också att det är jobbigt och hon sa ofta i början att hennes lillasyster var så tråkig för hon kunde ju inte leka med henne och så...
Jag tror att i hennes värld skulle systern bli som ett litet gosedjur eller hur jag skall säga, hon skulle fortfarande vara nummer ett för oss och den lilla skulle vi ha tillsammans och gosa med. Bebisar var liksom bara gulliga och skrattade och hade söta kläder, när systern sen kom och skrek som besatt och tyckte inte om att bli buren eller hållen alls första månaderna blev ju den illusionen rätt krossad...
Omställningen har ju blivit stor för henne, att gå från att alltid ha kommit i första hand och fått otroligt mycket uppmärksamhet får hon nu dela den med en liten bebis som inte kan vänta på sin tur på samma sätt.
När min sambo hintat lite om att ha flera småsyskon, eller när hon hörde mig när jag pratade med en kompis om att inte slänga bebissaker "för man vet ju aldrig..." så har hon inte direkt sett glad ut.
Det känns lite som att hon har fått det syskon hon längtat efter, nu är det bra så.
Självklart är det jag och min sambo som är "familjeplanerare", men jag vill ju att de alla tre skall känna sig som syskon om det nu blir ett till barn, jag är rädd att hon kanske tycker att de två små kommer vara närmare varandra och så... Eller så bryr hon sig inte och tycker det är skönt, men jag vill gärna att det skall bli rätt, att hon inte skall känna sig utanför, vilket hon ju på ett sätt redan är då hon bara bor här på halvtid.
Någon som varit i en liknande situation och hur har det varit i sådana fall?