• Emke

Precis testat + och möjlighet att sjukskriva sig?

Hej!

jag plussade i måndags men har inte testdag förrän nu på måndag så jag har inte ringt och meddelat kliniken ännu. Saken är den att de senaste dagarna, och extremt mycket idag, har jag haft sån himla värk till och från, mycket hugg och drag i tjejmagen.

1. Fler som har det? Ska det vara så tror ni?

2. Är så förbaskat rädd att få missfall!!! Jag jobbar som lärare och har det så j-la stressigt hela dagarna. Världens tajtaste schema och högstadieelever som det ska "jagas" och gastas på. Springer fram och tillbaka i världens längsta korridor (håller till i två klassrum som ligger på varsin sida av skolan) och på övervåningar så hela tiden upp och ner för trappor, iväg och kopiera när någon saknar något etc. Det är dessutom stor inre stress som blir, särskilt när man hela tiden har ångest över att man stressar. Har också hand om flera flyktingbarn där det pågår möten med sociala etc. Saker som gör att man grips med och har svårt att koncentrera sig på att slappna av och tänka på graviditeten som jag vill. Samtidigt som jag vill jobba känner jag att det inte går att kombinea. Skulle vilja vara sjukskriven någon vecka nu i början. Någon som varit med om något liknande? Tror ni en läkare skulle kunna göra något eller skulle de bara skratta?

*tacksam för era tankar*

• Svar på tråden Precis testat + och möjlighet att sjukskriva sig?
  • Tagetes66

Lejonelle: Det finns ingen som säkert kan säga säkert vad ALLA missfall beror på, en del beror säkert på att fostret inte är livsdugligt. Men man kan inte säga att ALLA mf beror på detta, för sådana vetenskapliga undersökningar finns inte. I vissa fall finns det faktiskt andra orsaker, tyvärr utreder man inte kvinnor med mf förrän efter 3 mf. (Tyvärr lär jag för egen del ej ha någon glädje av det.)

• Emke

0Smurfis0: Imorgon när jag äntligen ringer in mitt + till kliniken ska jag fråga vad de tycker. Jag har ju dessutom sådan molande värk i äggstockstrakten och ibland tungt att andas så funderar över om jag fått en släng av överstimulering, har hört att just detta är symptom då. Säger de att det sundaste är vila hemma så tänker jag följa det rådet . Nu när vi ÄNTLIGEN lyckats tänker jag inte riskera något. Till så många jular har man trott att det ska bli världens finaste julklapp, men icke. Till denna jul ska inget kunna stoppa julklappen som vi så många gånger längtat efter .

• 60talist

Tagetes66: Hur går det? Jag håller tummar o alla tår att embryot får stanna! kram

• 60talist

Emke: Skulle jag vara dig skulle jag satsa på att bli sjukskriven ett tag. Tror att det kan vara svårt att bli sjukskriven pga en tidig grav. Men om du däremot mår illa så att du spyr hela tiden....ja då tror jag inte att det är några problem att bli sjukskriven.

• Elias Emil

Jag hade knappt nån ork när jag var gravid pga att jag mådde så illa. Är kort och hade jättemage så jag inte nådde pedalerna i volvon och hade ishias (eller hur det stavas) så jag knappt kunde gå eller trycka ner kopplingen men jag fick inte vara sjukskriven. Hade som tur mycket semester att ta ut. Det jag menar med detta är att det kan vara svårt att bli sjukskriven pga gravidrelaterade problem.

• Lejonelle

Men snälla 0Smurfis0 och Tagetes66: Har ni verkligen läst vad jag har skrivit? Jag har nämligen aldrig hävdat att alla mf beror på livsodugliga foster, bara att det är vanligt.

När jag började svara visste jag inte att TS haft så svårt att bli gravid. Jag försökte bara dämpa missfallsoron som jag tror alla har i början och riktade mig då till de som precis testat +, men som inte har historiken med flera mf och/eller IVF. Det är ju en enorm skillnad om man försöker och blir gravid direkt eller om man hållit på i flera år. Jag håller verkligen tummarna för alla er som kämpar att ni skall lyckas. Ni har min fulla sympati!!!

• 0Smurfis0

Lejonelle: Tråden står under- svårt att få barn, äntligen gravid.

..::**~Nu SKA vi bli föräldrar~**::..
  • Tagetes66

60talist: Jag skall på nytt vul på onsdag. Har inga blödningar men är tyvärr inte optimistisk. Grav.symptom borta.

• 0Smurfis0

Tagetes66: Läste din presentation. Det finns inget värre än att ligga där medan dom letar hjärtat som ska slå, men som inte gör det. Jag vet hur det känns vännen, det hände mig i höstas. Håll modet uppe. Varm kram till dig!

• Emke

0Smurfis0: Oj... Ska själv på vul för att försöka hitta hjärtslag 10/5 och är supernervös! Om inget hjärta slår, brukar det kunna komma lite senare då eller..........

Har idag sagt från mig båda flygresorna och beslutat att vara hemma på onsdag för att få en paus mitt i veckan Känns skönt, men till ena resan behövs en ersättare. Har ringt runt lite och det verkar inte alls omöjligt. Kommer kännas superskönt i slutet av veckan när jag förhoppningsvis får ett positivt svar av någon och har ändrat namn i flygbiljetter etc. Då ska jag lämna över hela luntan papper och allt ansvar till någon annan

• Lejonelle

Emke: Det låter toppen!! Önskar dig lycka till och hoppas att allt går vägen!!

0Smurfis0: Såg faktiskt inte kategorin när jag svarade, vilket jag är ledsen för. Kollade på alla senaste trådarna och det gick kanske lite snabbt.

• 0Smurfis0

Emke: Ska också på vul 10/5!!!!! Då måste vi hålla tummarna för varandra!!! Denna gången ska det nog gå bättre får jag hoppas, men jag är nervös redan nu att allt inte är som det ska. Inbillar mig att symtomen har försvunnit då och då....men det har dom nog inte.....det hänger nog i hop med min oro sedan förra gången. Och hjärtslagen ska finnas där i v 8 då man oftast blir erbjuden vul, men jag vet inte, kanske kan embyot gömma sig lite bakom just då också....men troligtvis är det väl inte en normal graviditet om man inte hittar hjärtljuden då. Jag fick ju komma tillbaka en v senare och då hade alla symtom redan försvunnit och ingenting syntes.

• Pumsan78

Grattis till er. Men jag förstår även er oro! Hoppas att allt går bra och att ni ser något på VUl.
    Jag blev också gravid genom IVF och i början var jag i det närmaste panikslagen över att något skulle vara fel. Men som tur var så var allt bra och nu är jag i vecka 22. Jag jobbar också som lärare och ofta är det väldigt stressigt. Men det har gått bra hittills.
    Som sagt, jag ska hålla tummarna!

• AnRo2

Hej, jag förstår allas oro över försvunna symtom stress osv. Har själv lyckats bli gravid på 6:e ivf. Ett tidigt mf tidigare på ett frysåterförande. Nu har jag två små liv som jag hoppas ska stanna kvar hos oss. Jag har provat alla varianter vid mina försök, helt sjukskriven, halvt sjukskriven och att jobba som vanligt. Känner att man ska välja det som passar en själv och det man tro på. Själv behöver jag komma i kontakt med folk, grubblar för mycket om jag är ensam.
    Grattis alla nygravida, kämpa på.

Svar på tråden Precis testat + och möjlighet att sjukskriva sig?