• Anonym (majsan)

polska snickarehjälp någon?

Vi ska bygga om hemma och har inte råd med vanliga svenska snickare är det någon som har erfarenhet av polska snickare? vad dom tar i timmen  osv?

• Svar på tråden polska snickarehjälp någon?
  • Anonym

Förra året tog de 70 kr i timman här i Göteborg. Om det blir bra eller dåligt beror förstås på hur duktiga de är. Jag hade _aldrig_ anlitat någon utan att ha referenser från någon jag kände. Dessutom är det superviktigt att ni förstår varandra. Många pratar dålig svenska och kan inte heller engelska. Om man inte själv har tid att vara där (eller inte vet exakt vad som ska göras) kan det lätt bli väldigt fel.

Samtidigt är det förstås betydligt billigare, så jag förstår att ni funderar på det.

• Anonym (Aldrig mer)

Jag vill bara varna för att ta in polska snickare. Vi hade referenser, dock inte på ett så omfattande jobb som vårt, och dessutom var "byggherren" för oss känd sedan tidigare. Först och främst dök de inte upp på utsatt tid utan arbetet kom igång först en vecka senare än beräknat. Vi hade ju förstås tidspress eftersom vi hade ett flyttdatum satt och andra som i sin tur skulle flytta in i vår gamla lägenhet. Det var ett ganska stort projekt med totalrenovering men det skulle inte vara några som helst problem enl "byggherren". Resultatet var katastrofalt. De förstörde material för tio tusentals kronor, sådant vi såg först när det var för sent. Dagen vi flyttade in lade de plattorna i hallen, inga lister var satta någonstans i hela lägenheten. Köket var inte färdigt, de hade fuskat med diskhon som inte var tät utan fick sättas på plats hjälpligt i efterhand. De hade inte tätat med silikon varför vi inte kunde använda vatten i köket. I badrummet hade de inte satt dit badkaret varför vi inte kunde duscha eller något förrän vi fick det på plats. Det värsta var att vi fick flytta in på en byggarbetsplats med smuts precis överallt! Sonen fick bo tillfälligt hos mormor och morfar för det var fullständigt otänkbart att ha honom i den miljön då det fanns livsfarliga elkablar lite varstans. Elektrikern skulle komma när väggar var klart och då ingenting var klart hade han ju inte kunnat komma. När vi konfronterade dem ang jobbet blev det en väldigt aggressiv stämning och de rusade ut från lägenheten och sa att fakturan skulle komma på posten. Vi anlitade en besiktningsman som skrev ett lååååångt protokoll och avslutningsvis påpekade att arbetet absolut inte utförts på det sätt man kan förvänta sig. Slutligen behövde vi aldrig betala någon faktura men det var inte det värsta. Det värsta var att bo i lägenheten och se alla "skönhetsfel" de gjort. Saker som tagit oss ett år att åtgärda och saker som aldrig kommer att bli bra. Vi vill bara flytta från lägenheten och glömma.

Självklart dömer jag inte alla polska snickare efter vår erfarenhet men jag vill ändå varna
     för det. Ska ni anlita den typen av snickare så se för guds skull till att hänga över som hökar och kräv ett bra arbete!!!

• Anonym (majsan)

oj hjälp! mera som har erfarenhet eller vet vilka man kan ringa?

• Nuffi

vart bor du??? skriv i gb.. Har en hantverkare...

• Anonym (moral)

Jag tycker att man bör anställa hantverkare vitt, oavsett om de är utländska eller svenska. Men det är väl bara jag... Förstår att man kan ha svårt att ha hög moral om ekonomin tryter. Min make har inte samma inställning som jag, så vi får se hur det går när vi köper hus.

Men tänk om det skulle hända något under bygget och arbetarna inte har försäkring. Kan man leva med det på sitt samvete?

• Anonym (majsan)

jag bor i dalsland

• Anonym

Har fått hjälp av polska snickare. Första gången ringde jag på en annons i tidningen. De ville ha 100 kr/timmen, jobbade i två dagar och det mesta som de gjorde fick jag göra om efteråt.

Via en kompis anlitade jag två snickare för 50 kr/timmen, arbetade hårt men hade väldigt lite kunskap, det värsta var att de inte sa att de inte kunde utan låtsades att de var erfarna. Var jag inte där blev en massa saker fel hela tiden. När de åkt hem fick jag också en hög telefonräkning. Många samtal till polen!

Har också anlitat en svensk snickare 200 kr + moms i timmen. Gjorde ett toppenjobb. Fan vet om det inte är värt att köra ärligt egentligen. (det är rätt jobbigt att leva med alla skavanker som polackerna gjorde.)

Lycka till!

• Anonym (majsan)

anonym, ja det låter ju inte så roligt heller! vi ska ha hjälp på utsidan huset

• Anonym (En snickare från polen)

Om ni söker efter polska snickare, gör en sökning på internet så hittar du flera aktiva företag.

Svar på tråden polska snickarehjälp någon?