• Anonym

Byta förskola utan pappans medgivande

Mamman till mina bonusar har fått veta att hon fått plats till bägge småbarnen på en annan förskola än den de har idag. Undrar om hon har rätt att byta förskola åt dem utan att pappan ger sitt medgivande?
    De har delad vårdnad och vi ska ha vv boende. Byter hon förskola blir det längre för honom att hämta och lämna.

• Svar på tråden Byta förskola utan pappans medgivande
  • Anonym (,,,,)

det tror jag inte tt ögonblick på att amn kan,,, det dumamste som jag hört!!!

• älskarlivet81

Mitt ex vägrade skriva på att sonen skulle byta förskola.. Men det hjälpte inte, mamman fick ändå flytta honom...

• Pappabuddy

Om man har delad vårdnad gäller lagen om att båda måste ge sitt medgivande vid en del saker. En förflyttning av dagis är en sådan. Om den ena skriver på med förfalskad underskrift så kan man ta det till rätten. Då åker motparten för urkundsförfalskning och egenmäktigt förförande. Skulle det (som i mitt fall) vara så att mamman till barnen flyttar barnen utan min underskrift och istället lyckas flytta på barnen genom en lögn. I detta fallet att barnen var heltids boende hos henne och att jag ej hade kontakt. Då åker även chefen på detta dagis eftersom bådas underskrift ska lämnas. Skulle den ena föräldern däremot emotsätta sig trots att denna ej har barnen på halvtid så kan denna åka på vite för utebliven underskrift om det uppenbart inte handlar om att barnen far illa eller det skulle innebära några problem. I mitt fall hade jag barnen halva tiden och adressen skriven på barnen hos mig. Jag hade året innan dem boende hos mig i 13 månader på heltid. Det där med att det lyckas och kommunen säger si eller så kan bara man själv styra. Dra det direkt upp till rätten som jag gjorde så kan ingen komma undan.

• BioBonus

Han ska kontakta kommunen och meddela att han inte går med på att barnen byter förskola. Även ringa förskolan i fråga och informera dem.

• Anonym (skollagen)

Är man boendeförälder så kan man byta förskola även utan pappas samtycke oavsett gemensam vårdnad.

"Vårdnadshavarnas önskemål om placering vid en viss förskole- eller skolenhet har betydelse. En förälder som inte har vårdnaden om barnet har inte samma inflytande. Vems önskemål som ska beaktas om föräldrarna har skilt sig och har gemensam vårdnad varierar mellan skolformerna.

Förskola

Den vårdnadshavare som barnet bor hos får som huvudregel bestämma vid vilken förskolenhet man söker placering. Detta beror på att valet av förskolenhet anses vara en del av den dagliga omsorgen om barnet och det ansvaret vilar på den vårdnadshavare som barnet bor hos. Om förskoleenheten har en speciell pedagogisk eller religiös inriktning, måste dock båda vårdnadshavarna fatta beslutet tillsammans. Förskolan måste ta reda på vilka som är barnets vårdnadshavare."

www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och%20fr%C3%A5n%20v%C3%A5rdnashavare%20och%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20120304.pdf

• Anonym (Boende)
    Anonym (skollagen) skrev 2016-03-22 13:47:16 följande:

Är man boendeförälder så kan man byta förskola även utan pappas samtycke oavsett gemensam vårdnad.

"Vårdnadshavarnas önskemål om placering vid en viss förskole- eller skolenhet har betydelse. En förälder som inte har vårdnaden om barnet har inte samma inflytande. Vems önskemål som ska beaktas om föräldrarna har skilt sig och har gemensam vårdnad varierar mellan skolformerna.

Förskola

Den vårdnadshavare som barnet bor hos får som huvudregel bestämma vid vilken förskolenhet man söker placering. Detta beror på att valet av förskolenhet anses vara en del av den dagliga omsorgen om barnet och det ansvaret vilar på den vårdnadshavare som barnet bor hos. Om förskoleenheten har en speciell pedagogisk eller religiös inriktning, måste dock båda vårdnadshavarna fatta beslutet tillsammans. Förskolan måste ta reda på vilka som är barnets vårdnadshavare."

www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och%20fr%C3%A5n%20v%C3%A5rdnashavare%20och%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20120304.pdf

Jag ser att det står den förälder som barnet bor hos, inte boendeföräldern. Jag har en vän där rätten beslutade att han skulle vara boendeföräldern, men mamman gjorde allt för att barnet inte skulle vara varannan vecka hos honom. Det gjorde att skatteverket valde att skriva barnet hos henne i en annan kommun än pappan eftersom barnet hade sin huvudsakliga dygnsvila där. Hon fick då förskoleplats där utan att pappan kontaktades (vilket förskolechef sen erkände var fel) och han förlorade platsen i sin kommun. Trots att han fortfarande var boendeförälder.
  • BioBonus
    Anonym (skollagen) skrev 2016-03-22 13:47:16 följande:

Förskola

Vid vv är båda boendeföräldrar. Och det står i TS att barnet ska bo vv. 
  • Anonym (skollagen)
    Anonym (Boende) skrev 2016-03-22 14:10:44 följande:
    Jag ser att det står den förälder som barnet bor hos, inte boendeföräldern. Jag har en vän där rätten beslutade att han skulle vara boendeföräldern, men mamman gjorde allt för att barnet inte skulle vara varannan vecka hos honom. Det gjorde att skatteverket valde att skriva barnet hos henne i en annan kommun än pappan eftersom barnet hade sin huvudsakliga dygnsvila där. Hon fick då förskoleplats där utan att pappan kontaktades (vilket förskolechef sen erkände var fel) och han förlorade platsen i sin kommun. Trots att han fortfarande var boendeförälder.
    Ber om ursäkte, förutsatte att "den förälder barnet bor hos"="boendeförälder". 
    Det menas väl att den förälder där barnet bor mertid får bestämma.

Men vad märkligt med din vän. Skickade han in domstolsbeslutet till Skatteverket? Har de inte VV-umgänge så skriver Skatteverket barnet där den har sin huvudsakliga vila, oavsett vad domstol säger tror jag.
  • Anonym (skollagen)
    BioBonus skrev 2016-03-22 14:20:10 följande:
    Vid vv är båda boendeföräldrar. Och det står i TS att barnet ska bo vv. 
    TS skrev "vi SKA ha vv boende". Tolkade som att de inte har det ÄN utan kommer framöver.
  • BioBonus
    Anonym (skollagen) skrev 2016-03-22 14:26:49 följande:
    TS skrev "vi SKA ha vv boende". Tolkade som att de inte har det ÄN utan kommer framöver.

Har de redan kommit överens om vv så är det ju det som gäller, och då ska båda vara överens om var barnet går på förskola.

• LFF
    Anonym (skollagen) skrev 2016-03-22 14:26:49 följande:
    Jag hoppas att situationen för TS har löst sig sedan länge eftersom tråden är snart exakt 9 år gammal.
  • BioBonus
    LFF skrev 2016-03-22 14:29:43 följande:
    Jag hoppas att situationen för TS har löst sig sedan länge eftersom tråden är snart exakt 9 år gammal.
    *skrattar* det såg jag inte ens. Annars har det varit många år i förskolan för de barnen :)
  • LFF
    BioBonus skrev 2016-03-22 14:30:53 följande:
    *skrattar* det såg jag inte ens. Annars har det varit många år i förskolan för de barnen :)
    Efter att ha gjort den missen tidigare (och inte bara en gång....) så har jag tagit mig för varan att kolla datum på huvudinlägget Skrattande
  • Anonym (skollagen)
    LFF skrev 2016-03-22 14:29:43 följande:
    Skrattande ja det stämmer ju ... och den skollagen kom ju långt efter denna tråd skapades :).

Sitter lite i samma sits dock. Den andre förälder är arbetslös så barnet är hemma de få dagar de har umgänge. Men UF vägrar skriva på en omplacering så förskolan blir närmare mig, att vi möts halvvägs exvis. Dvs UF har inget behov av barnomsorg men jag får köra 15 km enkel väg ca 20 dagar/månad med barnet bara för att UF fortfarande är "sur" över separationen (och det har gått 1 år).

Skulle kommunen godkänna en omplacering i detta fall tror ni? Utan UFs samtycke? Vi har GV.
  • BioBonus
    Anonym (skollagen) skrev 2016-03-22 14:38:56 följande:
    Skrattande ja det stämmer ju ... och den skollagen kom ju långt efter denna tråd skapades :).

Sitter lite i samma sits dock. Den andre förälder är arbetslös så barnet är hemma de få dagar de har umgänge. Men UF vägrar skriva på en omplacering så förskolan blir närmare mig, att vi möts halvvägs exvis. Dvs UF har inget behov av barnomsorg men jag får köra 15 km enkel väg ca 20 dagar/månad med barnet bara för att UF fortfarande är "sur" över separationen (och det har gått 1 år).

Skulle kommunen godkänna en omplacering i detta fall tror ni? Utan UFs samtycke? Vi har GV.

Men om ni inte har 50/50 så är du boendeförälder och borde enligt lagtexten du la in så borde det ju vara du som får bestämma.

Har du försökt få honom till Familjerätten för att prata om saken? 

• Anonym (skollagen)
    BioBonus skrev 2016-03-22 14:49:08 följande:

Men om ni inte har 50/50 så är du boendeförälder och borde enligt lagtexten du la in så borde det ju vara du som får bestämma.

Har du försökt få honom till Familjerätten för att prata om saken? 

Jag har försökt få till ett möte men UF har avböjt med svaret: "det finns inget att diskutera då det är en JÄTTEBRA förskola och det har funkat för dig med hämtning/lämning fram till nu, så vad är problemet?".

Så efter 4 försök gav jag upp, ansökte om omplacering och väntar på svar om det blir av. Ändå har jag varit "snäll" och valt en bra förskola som båda har bra förbindelser till och ligger ungefär halvvägs mellan oss.

Blir det av så blir det en diskussion som kommer. Annars får jag ta till skollagen, för det håller inte i längden att behöva köra 30-40 min (beroende på köer) enkel väg samt att mitt jobb ligger åt fel håll också.

Försöker bara rusta upp mentalt.
  • BioBonus
    Anonym (skollagen) skrev 2016-03-22 14:56:39 följande:
    Jag har försökt få till ett möte men UF har avböjt med svaret: "det finns inget att diskutera då det är en JÄTTEBRA förskola och det har funkat för dig med hämtning/lämning fram till nu, så vad är problemet?".

Så efter 4 försök gav jag upp, ansökte om omplacering och väntar på svar om det blir av. Ändå har jag varit "snäll" och valt en bra förskola som båda har bra förbindelser till och ligger ungefär halvvägs mellan oss.

Blir det av så blir det en diskussion som kommer. Annars får jag ta till skollagen, för det håller inte i längden att behöva köra 30-40 min (beroende på köer) enkel väg samt att mitt jobb ligger åt fel håll också.

Försöker bara rusta upp mentalt.
    Om du behöver ta till skollagen så anlita ett ombud som informerar honom om hur den är utformad. Ta inte den diskussionen själv, utan lämna det till "proffsen". Ibland är det lika bra för att få slut på en oändlig diskussion.
  • Anonym (skollagen)
    BioBonus skrev 2016-03-22 15:06:13 följande:
    Om du behöver ta till skollagen så anlita ett ombud som informerar honom om hur den är utformad. Ta inte den diskussionen själv, utan lämna det till "proffsen". Ibland är det lika bra för att få slut på en oändlig diskussion.
    Tack för tipset! 
  • BioBonus
    Anonym (skollagen) skrev 2016-03-22 15:07:58 följande:
    Tack för tipset! 
    Att få brev från en advokat/jurist kan få många att ta till reson.
Svar på tråden Byta förskola utan pappans medgivande