• Muppmamma

Vart i Sverige kan man bada i vattenfall?

Vart i Sverige kan man bada i vattenfall?
    Min lillasyster har önskat sig det

• Svar på tråden Vart i Sverige kan man bada i vattenfall?
  • tessa063

Oj. Ingen aning om det är såna vattenfall man kan se i resebroschyrer som hon vill bada vid men...
    Vet att det finns ett ställe ett par mil ut och upp i skogen mellan två orter i Jämtland som heter Mattmar och Mörsil där det finns stora hällar att ligga på mitt i "forsen" i vatten, en slags naturlig vattenruschkana (som vattnet har gröpt ur) med ett mycket litet "fall" ner i en djupare pöl.
    Kanske inte riktigt det din syster hoppas på eftersom det verkligen bara är skog, skog och lite kalhyggen kring. Ingen toalett, inga omklädningsrum, ingen glasskiosk utan bara härlig svensk natur.
    Det är brant att ta sig ner och bara stenstrand. Men OM hon skulle vara intresserad skulle jag kunna be om nån slags vägbeskrivning av min mamma (själv har jag bara varit där en gång i ca 20 min bara för att titta)

• Muppmamma

tessa063: Det verkar ju jättefint!!! Tar gärna emot en vägbedkrivning.

• MaybeBaby78

Vi har landställe i Härjedalen/Ramundberget och där finns det massor av vattenfall i som leder ner till Ljusnan om man vandrar upp en bit på bergen. Alldeles ostört och otroligt vackert (men kallt vatten)!

• tessa063

Ja men då så. Ska till mamma ikväll och då passar jag på att få en vägbeskrivning så skriver jag ett inlägg till när jag kommit hem igen ;)

Ha det gott!

• tessa063

Man kör ner i Mattmar, förbi den lilla affären och följer skyltning mot Ytterocke.
    Efter Ytterocke är det "bara" att köra mot Sällsjö i 6-7 km.
    Det är små skyltar vid sidan av vägen (jag tror de var gjorda i trä) där det står namn på fallen.
    Jag nämnde för mamma att din syster ville bada i ett vattenfall och då så hon att "hitaför" alltså innan du kommer till Toresfallet (stället jag nämt tidigare) ska det finnas ett annat fall - med vattenfall. Om det var Storfallet tro, hmm.
    Sen vet jag tyvärr inget om hur det ser ut där, eller så.
    Men men.

Vill du veta mer, så fråga på ;)

• ankizen

i skåne, degeberga finns forsakar.. man kan både vandra och bada där.. vattenfall och forsar..:)

Svar på tråden Vart i Sverige kan man bada i vattenfall?