• Sister Ray

Flytta till Irland med barn

Hej!

Jag är en tjej som har lösa drömmar om att flytta till den gröna ön: Irland, och jag hoppas att få svar från någon som bor där, har bott där, eller har planer på att flytta dit!
    Jag har varit där två gånger och blivit totalt förälskad i landet, folket och kulturen. Jag har irländska vänner i och runt Dublin, och bostad skulle inte vara något problem att ordna.
    Jobb verkar också vara hyfsat lätt att få, de jag känner där säger att arbetsmarknaden skriker efter folk, och att det inte alls är lika svårt som i Sverige.
    Det som får mig att tveka och som jag funderar över är:

barnomsorgen. Har hört att det är väldigt dyrt, stämmer det? Finns det andra alternativ, är det svårt att få plats o.s.v?sjukvården. Hur fungerar sjukförsäkring, är det väldigt dyrt o.s.vhur fungerar det med barnbidrag?
    Sedan har jag tusen andra funderingar som jag inte kommer på just nu, men det kommer säkert Glad

Min dotter fyllde två år i februari, och jag tror att hon skulle lära sig språket ganska snabbt. Jag har redan lärt henne en del engelska ord, och hon hör mig prata engelska varje dag.
    Jag vet inte, lite läskigt är det ju, men jag tror att vi skulle bli lyckliga där. Om inte finns ju Sverige kvar!

Hur är det att bo med barn på Irland?
    Lina hjärta Alva
  • Svar på tråden Flytta till Irland med barn
  • jsmfb

Jag planerar att flytta härifrån... det är minst lika dyrt att leva som i Sverige om man ser till mat o.s.v, men dagis kostar 900 EUR per månad, hyr man blir det 1200 EUR per månad, det är svårt att få skolplats. Kommer du hit på besök kan du ha trevligt, jobba och sitta i trafikstockning är inte så kul. Vad är det som gör att du vill flytta från Sverige?

Svar på tråden Flytta till Irland med barn