• valentina67

På vilket sätt försvårar övervikt att man blir gravid om man har regelbunden mens?

Jag förstår inte på VILKET SÄTT övervikt försvårar att bli gravid om man har exakt regelbunden mens???

• Svar på tråden På vilket sätt försvårar övervikt att man blir gravid om man har regelbunden mens?
  • listo

Om jag har förstått det rätt så är inte övervikt någon särskilt försvårande faktor OM man har regelbunden mens.

Det övervikten kan göra är att orsaka en hormonrubbning som gör att ägglossning och/eller mens blir oregelbunden eller uteblir. Och då blir det såklart svårare att bli gravid.

Men med regelbunden mens (och ägglossning naturligtvis) "ska" det vara så att man spelar på samma villkor som alla andra.

• C r e d o

Precis vad jag läste i går, att övervikt kan rubba ägglossningen. Har du ägglossning så tror jag inte att det ska vara svårare att bli gravid pga övervikt, vet heller inget om övervikt spelar nån roll vid missfall osv.

• liina86

jag har blivit gravid 3 gånger,1gången var jag normalviktig,efter det gick jag upp och efter några år bantade jag och blev gravid(fick tyvärr missfall)...gick upp igen och blev inte gravid...började åter igen banta och blev gravid och har bf i övermorgon.jag tror det har betydelse om man är överviktig men vet inte hur.

Svar på tråden På vilket sätt försvårar övervikt att man blir gravid om man har regelbunden mens?