• God Is A Girl

Metformin och graviditet..

Testade positivt i fredas och kom precis på..
    Hur ska jag göra med metforminet nu?
    Ska jag sluta med dom eller äta dom genom hela graviditeten?

Någon som vet? Tacksam för svar

Que sera sera.
  • Svar på tråden Metformin och graviditet..
  • Bellbox

min gyn sa "sluta om du blir gravid" men har hört några här säga att t.ex. pco/s skulle medföra högre risk för missfall eller nå't och att det därför var bättre att fortsätta typ till v.13...
    MEN; jag tycker att du ska ringa gyn & göra som h*n säger!!

• Chania

Min läkare sa att jag ska fortsätta ta dem eftersom de minskar risken att få missfall om man har pco/s. Men kolla med din läkare för säkerhets skull.

• susye

Så hrä står det i Fass.

Graviditet och amning
    Man bör inte använda läkemedlet när man är gravid. Om man under behandlingen med Metformin Meda blir gravid ska man rådgöra med läkare för att få en annan behandling. Det är extra viktigt att hålla blodsockret under kontroll när man är gravid.

Man bör rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man ammar. Det är inte klarlagt om det verksamma ämnet passerar över i modersmjölken.

Så du måste nog prata med din läkare. Du kan ju inte bara sätta ut det själv för då lär du få högt blodsocker o det är inte bra för fostret.

• Chania

Jag har inget problem med blodsockret men äter ändå dem eftersom jag har pco så ville läkaren det. Så jag skulle klara mig utmärkt utan medicinen också vid en ev. graviditet. I mitt fall ska jag ta medisinen för att unvika missfall och för att förbättra insulinkänsligheten (trots att jag egentligen inte har problem med den). Det står också på min bipacksedel att man inte ska ta dem som gravid men min läkare rekommenderade ändå det.

Vet inte hur det är i TS fall dock.

• God Is A Girl

Har inte heller problem med blodsockret men ja.. jag får ringa till läkaren och hoppas hon ringer upp på onsdag.. tills dess avstår jag nog faktiskt.
    Tack för svaren tjejer

Que sera sera.
  • Stampelina

Hej

Jag skulle sluta med dem när jag blev gravid enligt min läkare, han sa att det fanns förlite forskning hur de påverkar fostret.
    Konstigt att det är så olika

Caroline

• Bellbox

men VARFÖR är det högre missfallsrisk för oss med PCO/s???
    Någon som vet?

• God Is A Girl

Inte en aning, jag har aldrig hört talas om det? och min läkare har inte heller sagt det?
    Kanske om man har pco och är överviktig- är ju rätt vanligt med övervikt om man har pco så det kanske är därför och inte bara pcon som gör det? *filosoferar*

Que sera sera.
  • Bellbox

KAN inte du fråga din doktor om det om du nu ringer honom/henne ang sluta/inte sluta med Metformin?

• God Is A Girl

Jo det kan jag göra
    Ska ringa till telefonsvararen imorgon så får vi ser när hon ringer upp. Om jag kommer ihåg det! men det tror jag att jag ska göra

Har ju haft tre mf själv innan det här så.. kanske har ett samband?
    Har ju gjort mf-utredning men den visade ingenting så hon gissade på övervikt eller slumpen då.. ingenting om pco?

Que sera sera.
  • Chania

Min läkare har sagt att det har att göra med ens fettdistribution. Har man anlag för äppelfetma, dvs man lägger på sig fettet runt magen så ökar risken för missfall beroende på hur överviktig man är. Fett runt magen är ju vanligar eför dem som har pco. Har man inte så stor insulinlänslighet (vilket ju metformin hjälper mot) så ökar risken också för missfall enligt henne. Därför rekommenderade hon mig att ta detta ända upp till första UL. Nu är jag ju inte gravid ännu men detta är vad hon sagt.

Berätta gärna vad din läkare säger, för det kan ju säkert vara olika.

• God Is A Girl

Det ska jag göra Tack för förklaringen Chania

Que sera sera.
Svar på tråden Metformin och graviditet..