• Lily Blue

erfarenheter om omskärelse trång förhud på små killar.....

Hej

min son på 7 år har trång förhud och har nu fått salvan dermovat som vi ska smörja med för att förhoppningsvis kunna tänka öppningen lite som är väldigt liten. Med lite tur så slipper han bli omskuren vilket jag vill undvika om det går. Nu undrar jag om någon har någon erfarenhet av trång förhud, salva , omskärelse är tacksam för alla erfarenheter inom detta område...

tack

• Svar på tråden erfarenheter om omskärelse trång förhud på små killar.....
  • jacklin

min mellersta som bara är 5 år fick den salvan för snart ett år sedan just pga välidgt trång förhud. Han fick massor med infektioner osv. Den hjälpte på honom och han har inte haft några problem alls efter det.

• Miss Lau

Jag måste bara fråga hur ni upptäckte att han hade trång förhud? Min son är 6,5 år och jag är ju aldrig där och drar så hur ska man veta att inget är fel?

• jacklin

vi upptäckte det genom att han fick infektion på infektion, sista gången hade han inte kissat på nästan ett dygn och de försökte sätta kateter och det gick inte, så de fick ge han lugnande medel för att han skulla slappna av.

• mpg

Äldste sonen hade mängder med infektioner under förhuden från det han var ca 8 mån. Med jämna mellan rum fick vi spola rent under förhuden vid 5 års kollen pratade jag med läkaren om detta samt att jag hade läst i Vi föräldrar om behandling med Dermovat. Han kollade med barnmott sedan fick vi prova. Dermovatet hjälpte lite grann men tillslut fick vi tid på kirurgmott för bedömning. Det blev operation pga för mycket förhud samt att den var för hård/för mycket bindväv. Yngste sonen ville dom att vi skulle hålla kolla på ifall det var ärftligt. Men han har inga problem.  Äldste sonen blev opererad när han var ca 6 1/2 år. I dag är han 12 år. Han har inga problem med/av att han är omskuren, han har fått frågor av andra killar i duschen på hockeyträningen vad som har hänt. Men efter som han hade så mkt förhud så har dom lämnat en bit så han har lite förhud kvar. 

• Amor Fati

Min 6 åring har också problem med detta. Vi upptäckte det ganska tidigt, för det syns ju liksom om man bara tittar. Vi fick en salva och den funkar bra. Sen har vi lärt vårt son att tvätta snoppen när han dushcar. Lär honom dra tillbaka förhuden och skölja lite så det inte finns kvar rester av urin eller tvål. Förhuden måste mjukas upp liksom, annars blir det operation senare i livet. Inte särskilt kul för en kille kan jag tänka mig.

• Kålrot

Vår son har också trång förhud. Han är 8 år, och har nyligen anv. salvan.
    Den hjälpte inte, men skolläkaren tyckte att vi skulle vänta 2 år och se om det löser sig av sig självt innan operation blir aktuellt.
    Han får träna och töja huden lite och så tills dess. Han har aldrig haft problem med infektioner så då känns det bra att vänta och se.

• andersjoensson

min son har oxå blivit opererad men inte omskärelse utan bara ett snitt så att det blir lättar att hålla rent så får man kolla sen när han blir äldre hur man ska göra. Men det var inte roligt att söva ner honom när han e sååå liten.

• Lily Blue

Hej och tack för alla svar känns så skönt att höra om andra erfarenheter. Tyvärr har jag inte hunnit skriva har en liten nyfödd hemma också.
    Jag tycker det ser lite bättre ut med salvan men det kan ju vara inbillning vi fick order om att använda salvan i en månad morron och kväll och sedan en gång om dagen i 6 månaders tid. Är det någon som vet om några nackdelar av att använda salvan som är så stark så länge. Kan de få problem med slemhinnor på snoppen eller kan den bli extra känslig,steril äh jag vet inte. Vet att det låter långsökt men jag undrar bara över nackdelarna. Jag undrar också om man bara snittar blir det bra, frågade läkaren det när vi var där och hon sa att det inte är något de rekommenderar då huden blir hård av ärrvävnaden, man förstår liksom inte allt det där. Själv så skulle ju snittet så klart kännas bättre och sedan får han ta beslut när han blir äldre själv om det inte är bra, om nu inte salvan funkar. åh , måste gå lillbebben skriker

• tessanzita

hallå där!
    min son fick denna salva.hjälpt inte på honom,han fick operation innan han började på förskolan asså 6 år var han då,
    läste sedan på salvan att man har den till eksem.provade på min dotter som har eksem som blir såriga.smetade in henne på kvällen morronen därpå fanns inte eksemen.....
    har nu denna salva till dotterns eksem,tycker att det är lustigt att en så stak salva ska smörjas på snoppen.måste ju göra ont,eller?

• Lily Blue

Någon annan som har erfarenhet av salvan ???

• Tessontess

Min son har just opererats för denna åkomma. Vi gjorde första ingreppet för ett år sedan men problem med återväxande bindväv kvarstod och nu i dag togs förhuden bort helt. Troligen föreligger det en ärftlighet bakom problemet då kusinen är opererad för samma sak. Vi prövade också att smörja först men till ingen nytta. Svårigheten att urinera var stor och det var svårt att hålla rent. Kusinen har inga problem med sin omskärelse och han är idag 25 år.

Han har aldrig fått några kommentarer om det och funktionen är normal!

Svar på tråden erfarenheter om omskärelse trång förhud på små killar.....