• midsomer

sista mensen?

Om man gjort ivf när räknar man att man hade första dagen på sista mensen? Kan man räkna den mensen som man fick en bit in i sprayningen?

• Svar på tråden sista mensen?
  • midsomer

Jo jag vet att man gör det, men jag undrar om man kan räkna även sista mensen? När man ska anmäla sig hos bm på nätet så frågar dom efter sista mensdagen!

• majsalotta

Man räknar ÄP som ägglossning (v2+0) - berätta bara för BM att ni gjort IVF så vet hon säkert hur man skall räkna. Den sista mensen är oftast mer än två veckor innan ÄP, om man gjort den långa metoden med spraynedreglering, så den tiden räknas inte. Har man däremot gjort ostimulerat FET borde man kunna räkna från föregående mens första dag, men eftersom man vet när befruktningen skett borde man kunna utgå ifrån det istället...

• greeneyes

Ja, gör som majsalotta säger, annars blir det tokigt... Men vissa vill inte lyssna på det, utan vill absolut veta sista mensen, så för min del (fick ägglossningsspruta så jag visste när jag ÄL:ade) så slutade det med att jag "ljög" om när jag haft sista mensen för att det skulle bli rätt.. *suckar över envisa läkare*

..och grattis förresten

BF 31/8 2007
  • midsomer

Tack! Jag kommer nog göra som du Greeneyes. Köra på nån form av fejkat mensdatum men så att det ändå blir rätt.

Svar på tråden sista mensen?