• Hannah82

ersättning för fult ärr?

Hejsan....
    Jag fick en bröstböld som jag var tvungen att operera bort pga att barnmorskan vid flertal tillfällen struntat i att titta på mig och sa att det bara va mjölkstockning. Tillslut började det sippra vätska från bröstets sida och jag åkte då till akuten och fick opereras direkt, nu till frågan... Jag fick ett stort ärr där bölden börjat spricka, jag undrar om detta är något man kan begära ersättning för och vart vänder man sig ? Jag har hört om sånna som fått ut pengar på försäkringen för ärr... Någon som vet!? Tacksam för svar....
    MVH Hannah

• Svar på tråden ersättning för fult ärr?
  • Blomma00

Har en kompis som fått ersättning för ett ärr från en blindtarmsoperation av sitt försäkringsbolag. I mitt försäkringsbolag (folksam) måste man ha en ("tilläggsföräkring" som jag ej kommer ihåg var det var för någon) för att få ersättning. tyvärr har jag inte detta, annars hade jag också ansökt om ersättning.
    Ring ditt försäkringsbolag och fråga.

• Hannah82

Tack, jag ska göra det...

• Blomma00

Det stör mig att jag inte har denna försäkring för jag tror min kompis fick ca 30,000 för sitt ärr och mina är inte vackra. Men det är ju ingt att göra åt.

• Flissi

Om du har sjukförsäkring så ja, eventuellt på vissa olycksfallförsäkringar oxå, men eftersom ärret inte uppkom av yttre olyckshändelse så tror jag man måste ha sjukdelen med. Ring & kolla!!
    Kan man inte annars söka att få ta bort dem via landstinget?

• mostermaggan

Jag fick ut ersättning för mitt ärr efter en operation i bröstet från min barn och ungdomsförsäkring.

Visste inte ens att jag hade försäkringen då det var mamma och pappa som tecknat den för mig när jag var lite, kolla upp om du har en sådan.

Jag fick 26000kr

• tingeling75

vi har fått ut försäkringspengar på pojkens ärr efter ett spräckt ögonbryn.
    Vi har barn och ungdoms försäkring i Länsförsäkringar.

• cissi77

Jag fick pengar för mitt ärr genom min försäkring som ingår i mitt fack (kommunal)

• azofia

Kan du inte kontakta HSAN och ev få svar på om barnmorskan kan ha begått tjänstefel?

• Kaosspassageraren

Håller helt med azofia, det borde kunna vara ett fall där du kan få ersättning pga att barnmorskan gjort fel! HSAN står för HÄlso-och sjukvårdens ansvarsnämnd om jag kommer ihåg rätt? Kolla med dem!

Då behöver du alltså inte ha en egen försäkring, utan får ersättning för att du är felbehandlad.

• Hannah82

Tack för alla svar, jag ska kolla med hsan oxå!

• Anonym (Tröttsamt)

Tråden är från 2007, det borde finnas andra sätt att hitta info på än att försöka plocka upp trådar som är 18, snart 19, år gamla... 

Billebra skrev 2025-12-28 19:44:28 följande:

Undrar samma.. fick du någon ersättning?

• Billebra

Aha kan inte se årtal på inläggen, fast vad spelar det för roll om jag startar en ny tråd eller svarar i denna.

• Anonym (f)
    Billebra skrev 2025-12-29 13:24:38 följande:

Aha kan inte se årtal på inläggen, fast vad spelar det för roll om jag startar en ny tråd eller svarar i denna.

Ja om du frågar en TS en fråga spelar det stor roll...Du citerade inlägget efter att du grävt fram det så att missa årtal... svårt 
Svar på tråden ersättning för fult ärr?