• MaggieMay

Någon som längtar efter att göra något annat?

Någon som är med sin jobbande man utomlands och känner att också ni skulle vilja göra något annat än vara hemma med barn? Visst känns det j*ligt otacksamt att inte uppskatta att vara hemma med barnen 100% men nu har jag varit hemma ett år och börjar känna att jag skulle vilja lägga 1-2 dagar i veckan på något annat... Är det någon som har löst det här för sig utomlands och hur gjorde ni?

• Svar på tråden Någon som längtar efter att göra något annat?
  • amnai

Volontär! Det är var många gör, det är svårt att hitta arbete som passar med barn, det blir lätt fler timmar än man trott från början.

Man får tiden att gå genom fika med tjejkompisar, träna, göra en massa som man annars kulle gjort med barnen i släptåg, som handla och laga mat. Dessutom förväntas det att man hjälper till med en del aktiviteter i skolan.

Mina barn går nu i skolan och till hösten kommer båda gå heldagar, dottern börjar 1st grade, sonen 3rd. Då kommer jag ha tid från strax efter 8 till 3.20. Så då måste jag ta en allvarlig funderare på vad jag vill göra, kanske hitta ett hyfsat jobb.

• TyskMamma

Jag försöker hitta nåt slags deltidsjobb eller ett sk "400 euro-job" som finns i Tyskland och det måste ju funka *ler*

• Karinski

Jag skulle ocksa vilja gora nagot annat an att 'bara' vara hemmamamma, men det ar inte praktiskt mojligt. Barnomsorgen ar svindyr sa det ar inte lont att jobba deltid...jag tanker sa det knakar for att komma pa vad jag ska gora...

• MaggieMay

Här är det i och för sig ganska lätt att få en nanny till sitt barn arbetskraft är väldigt billig här. Men så ska man ju hitta någon man litar på till 100%. Jag skäms över att jag itne vill vara hemma mer och har inte vågat dryfta detta problem med mina vänner vilket gör att jag känner mig fruktansvärt ensam.

• brunetten

Jag har precis samma tankar som du. Inte för att det är aktuellt för mig än, min yngsta son är knappt 3 månader men jag kommer definitivt att se mig om efter ett jobb när jag känner att det är dags för det. Här i Peking där jag bor har ju så gott som alla hemhjälp som i många fall även tar hand om barnen om de inte är på förskola/skola.

Jag tycker inte alls att det är något att skämmas över att du vill börja jobba. Förstår å andra sidan är det kan vara lite jobbigt att vara annorlunda än omgivningen. I mitt fall är det istället att jag inte vill lämna bort mina barn, speciellt inte min yngsta, till vår hemhjälp utan ta med honom dit jag ska vilket inte alltid är helt ok. Det här gäller bland andra västerlänningar. Hur det är med kinseser vet jag inte.

Hoppas att allt löser sig för dig!

Svar på tråden Någon som längtar efter att göra något annat?