• Pokergirl

    Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

    Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

    En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

    Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

    Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • Fjuppan
    Pokergirl skrev 2007-08-04 18:36:02 följande:
    Det är ju så olika! Kommer en ny leverans så blir det en hel del tid bara med att beräkna priser och lägga in i shoppen. Sen ska paket packas, postas, nya beställningar göras... Jag köper mkt från usa och då innebär det att jag dessutom behöver översätta massa texter vilket är väldigt tidskrävande.
    [/citat]
    Sirlig skrev 2007-08-04 18:40:47 följande:
    [citat]
    Fjuppan: Det beror på, men jag försöker vara aktiv med uppdateringar och att saker händer på min sida....ingen aning mao, men det blir några timmar i veckan.
    Okej, tack för svaren. Jag börjar själv närma mig startgroparna och kommer samtidigt att arbeta heltid. Målet är att jag ska kunna försörja mig på shopen...vi får väl se!

    Kan ni inte lägga ut länkar till era sidor? Jag är supernyfiken!
  • Peak

    jag är lite inne på samma fråga, eftersom vi bygger hur nu tror jag inte jag kan öppna en fysisk butik på ett tag...
    Men om man börjar lite smått med en webbutik och/eller har försäljning hemma ("får" man det? tänkte i nya huset kommer jag ha ett arbetsrum, om man kunde ha det som liten "butik" om nån vill komma förbi?) Men jag jobbar också heltid och tänker jag på jobbet som är när man kägger ut auktioner på Tradera så är det ju en del, så det måste vara mycket jobb med webbutik, eller?
    Ni som har det, hur mycket jobbar ni annars med "vanliga" jobb?

  • Peak

    om jag har ett företag och köper in varor från en butik (billighetsbutik) och vill sälja dem i min butik - hur gör man då? Det blir till inköpspris kan man säga, men hur funkar det när jag köper där? Köper jag som privatperson?

  • nublu

    Klart vi ska ha en ny tråd! Hur ska man annars kunna få några vettiga svar?

  • orzia1

    läser ikapp


    När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer, & ett +
  • Sirlig

    Ingen mer här som vill följa med på Formex-mässan? Hittills verkar vi som har skrivit upp oss kunna både lördag och söndag, så ska vi singla slant eller varför inte satsa på en tidig lördag för att unvika den värsta folkstormen?

    Lördag:
    Sirlig
    Liv10
    nublu

    Söndag:
    Sirlig
    Liv10
    nublu

  • flugsvamp

    betalade företags skatt eller vad det heter .. för första gången Idag!   ni som också har eget företag får ni också en sånd är "check häfte " med erat namn m.m.?


    Love , nature , freedom , and you is all i ever Need..
  • Sirlig

    050916: Jepp, men jag tror aldrig jag har använt det. Det kan ju vara bra att ha om datorn strejkar.

  • shortbabe

    Ska också gå på formex är det tänkt. Vi tänkte gå på lördagen så det gör inget om ni väljer den dagen

    Lördag:
    Sirlig
    Liv10
    nublu
    Shortbabe

    Söndag:
    Sirlig
    Liv10
    nublu

  • jezz1978

    Jag tänkte oxå gå. Lördag förmiddag låter ju bra jag skriver oxå upp mig då.
    Hade ju gärna varit utställare själv på mässan men det får nog vänta liite till produktionen ökat myycket

    Lördag:
    Sirlig
    Liv10
    nublu
    Shortbabe
    jezz1978

    Söndag:
    Sirlig
    Liv10
    nublu

  • sommartorpet
    050916 skrev 2007-08-07 20:45:18 följande:
    betalade företags skatt eller vad det heter .. för första gången Idag!   ni som också har eget företag får ni också en sånd är "check häfte " med erat namn m.m.?
    Idag! Du är 10 dagar för tidig. Jag har inte ens börjat fundera på att titta på det ännu.
  • nublu

    Lördag låter bra för min del också. Jag kommer nog drällandes vid 10- 10.30. Åker tåg upp på morgonen.

  • Joona

    Jag såg en sak som jag missat!

    Från 1 juli 2007 sätts arbetsgivaravgifterna ner för personer som vid årets ingång fyllt 18 men inte 25 år. Arbetsgivaravgiften blir 22,71 procent och består av ålderspensionsavgift och hälften av övriga avgifter. Nedsättningen gäller för löneutbetalningar som du gör från 1 juli 2007.

    www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/socialavgifter.4.18e1b10334ebe8bc80005862.html

    Gäller detta egenavgiften också! Tro?
    Jag är 24år! Hoppas, hoppas Ska ringa skatteverket imorgon o fråga om ingen hinner svara

  • Joona

    Från 1 juli 2007 blir egenavgifterna för 18-25 åringar som driver enskild firma eller handelsbolag 20,45 procent (om inte särskild karensdag begärts).

    Ja det gäller ju mig shit vad bra!!! 20,45% Fast jag fyller i januari så jag hinner inte utnyttja det så länge men lite iaf

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6