• ThereseA

ska man redan tänka negativt?

i torsdags var jag till kk på utredning pga att jag inte har blivit gravid.
    jag och min sambo har inte skyddat oss på 17månader..våran dotter är snart 17månader.
    ammade henne i ca 3månader.
    iallafall dom kika med vul om mina cystor hade kommit tillbaka,men läkaren sa de att dom som fanns tror hon inte ska stoppa mig att bli gravid.
    hon sa till mig att det kan vara 3 olika anledningar till att jag inte blir gravid igen.. 1. pga av min vikt väger 85kg och är 158lång.Men jag var inte direkt smal då ja blev gravid me dottern..
    2.att jag har hormonrubbningar i kroppen.
    3.att det kan vara stopp i äggledarna.. att ägget inte kan passera.
    så hon sa till mig att ja ska banta nu i sommar.. kommer få tid till fertilitetes avd i höst.. så ska dom se va som är fel, för blir ja inte gravid fast ja gått ner i vikt så är det nått av dom andra sakerna som kan va fel på mig..
    jag har ingen lust alls att göra något efter läkaren berätta detta för mig..
    tittar på min dotter å blir bara ledsen över att jag kanske aldrig kommer få ett till barn.. ja vet inte va ja ska tro.. är bara så rädd att ja är steril :0(

• Svar på tråden ska man redan tänka negativt?
  • Marlene B

Övervikt kan ju orsaka hormonrubbningar så att du kan få för höga halter av det manliga könshormonet testosteron.

Går man ner i vikt så kan även hormonerna normaliseras.

• Skusan

Jag har blivit gravid varje gång jag tänkt ta tag i mitt liv och gå ner i vikt! Efter ca 5-10 kilos viktminskning har plusset kommit vid båda gångerna!! Så you go girl!!

• ThereseA

Har ni några bra tips på hur ja kan gå ner i vikt i nu å i sommar? nån diet..eller goa å lätta recept på mat?

• Marlene B

Träning gör mycket för viktminskning iallafall i minskandet av fett.. Dra ner på onödigt fett och socker så går det. Men jag är ingen expert så jag hoppas någon annan kan besvara din fråga.

Svar på tråden ska man redan tänka negativt?