• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur fult är Esmeralda egentligen?
  • frajsing

Oj, så jämnt! Jag tycker inte om det, mest för att den stackars tösen egentligen dör en plågsam död i boken av Victor Hugo. Inga gullifnuttiga disneysagoslut här inte! Haha.

• Theresh

Om vi hade fått en dotter så hade hon hetet Esmeralda!

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 060929 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bonanza
    Mami S skrev 2007-05-14 08:21:50 följande:
    Vad är egentligen syftet med den här enkäten, Bonanza? Du ställer en ledande fråga. Vill du ha det bekräftat att Esmeralda är ett fult namn för att du själv anser det? Blir nyfiken. Kanske är det jag som missat ironin... Då ber jag om ursäkt... hehe...
    Nej, jag tycker att det är fint. Men det känns som att jag inte kan tycka det. Och maken tycker inte det. Så jag behöver bli övertygad om att det är fult!
  • jeannette

esmeralda som namn är fint
    esmeralda_smerang som en sten har en otrolig vackert färg o svårt att få tag

• Tezzan

För mig är det ett namn på en ko!!

• BrideOf Rocky

Varken mer eller mindre.

• Mami S

Bonanza: OK, då förstår jag... Jag tycker det är fint. Min pappa kommer från en stad som heter Esmeraldas så för mig ger namnet positiva associationer. Om du gillar det så stå för det. Här i Sverige ska vi alltid tycka likadant... det är bara Tindra, Wilma och andra vanliga namn som gäller. Do YOUR thing, Bonanza! One love, mami S.

• Kristin24

Jag tycker det är så fint...

Go och glad Kexchoklad
  • Cailleach Beine Bric

Esmeralda är jättevackert! Hade jag fått en dotter till hade hon fått heta det!

frajsing: Många personer i litteraturens värld går ett grymt öde till mötes! Då blir det många namn man inte kan/vill döpa sina barn till;)
    Är medveten om legenden och dess slut vad gäller min dotters namn, Isolde, som jag likafullt anser vara underbart vackert!

• Maya

Nja, rätt ok svarade jag. Det är ganska långt och jag är mer för två eller trestaviga namn´.

• Mimmi74

Vi står i valet och kvalet att ge namnet Esmeralda till vår nyfödda dotter. MEN, namnet känns långt, tungt och jag ser en fet tant framförmig. SAMTIDIGT är det passande till våra övriga tre barns namn och känns ändå lockande. 

Syskonen heter Ossian, Isolde och Sienna. Deras efternamn är tvåstavigt med bara fyra bokstäver. Ett längre förnamn skulle alltså sitta fint.

Kan nån bekräfta eller dementera mina funderingar så att jag hamnar på rätt spår i namnvalet?? 

• DenNamnbitne

Jag tycker inte alls att det är fult. Jag tycker det är ett vackert namn. Visst är det långt men det finns många vackra långa namn. Däremot fattar jag inte att folk kan tycka att Esme är ett namn!

• Mimmi74

Vi står nu i valet och kvalet mellan Esmeralda, Indra, Simone och Salome. Börjar bli desperat på ett beslut.

• dalkulla85

Min äldsta dotter heter Esmeralda och jag har aldirg fått några negativa reaktioner på det, kanske för att folk mest är snälla. Men däremot har jag fått hur många postiva kommentarer som helst om hur vackert det är och vi har inte ångrat namnvalet en sekund.
    Till saken hör i och för sig att hon halvperuan med spansktalande pappa, så därmed passar det också av den anledningen.

Kör på Esmeralda tycker jag!

• Dixie

Esmeralda är sött  - men för långt, tycker jag - blir lätt någon förkortning av det................

Svar på tråden Hur fult är Esmeralda egentligen?