• Honung

Nytt missfall - igen

Går precis igenom mitt 3:de missfall sedan januari i år.Blev gravid i november i fjol. Hade sedan ett MA i v11, men embryot hade dött redan i v 6+4. Det började då med en brunaktig flytning. I efterhand kan jag själv förstå när graviditeten gick under för graviditetssymptomen avtog i samband med detta.

Blev sedan gravid innan jag hade fått tillbaka min mens och tyvärr gick den graviditeten under bara några dagar efter jag gravtestet. I och med att jag inte fick tillbaka min mens var det svårt att säga hur långt skriden graviditeten var men jag kunde tidigt säga att det var något som var fel - jag kände mig aldrig särskilt gravid.

Vi bestämde oss sedan för att vänta en mens innan vi försökte igen. Blev igen gravid på första försöket och kunde dessutom känna hur brösten spände men inga andra symptom. Två veckor efter förväntad mens kom det en brunaktig flytning. UL visade en tom hinnsäck men det var så tidigt i graviditeten att det var för tidigt att kunna säga att det inte skulle gå vägen. Tyvärr har blödningarna bara tilltagit och nu är missfallet konstaterat. Har läst en hel del på nätet om habituella aborter och känner mig orolig över att vi aldrig kommer att lyckas.

Min fråga är om hur länge ni tror att man ska vänta innan man vågar försöka igen. Har pratat med Gyn och de är lite tveksamma angående utredning då de inte vet hur de ska tolka det andra missfallet, som var så tidigt och aldrig ledde till att jag behövde uppsöka sjukvård. SJälv kan jag också känna mig tveksam i och med att det innebär att jag skulle behöva vänta på utredning till ca september - jag vill ju ha barn så fort som möjligt (men börjar känna mig något knäckt psykiskt...)

• Svar på tråden Nytt missfall - igen
  • Daydreamer

Hej Honung

Beklagar verkligen dina missfall. Jag vet hur svårt det är att hantera detta. De läkare jag har träffat har rekommenderat mig att invänta en menstration innan vi börjar försöka igen.

Gällande utredning står jag ungefär i samma dilemma som du. Jag har haft två konstaterade missfall och ett mycket tidigt missfall (tror jag) då jag testade plus men fick blödning samma dag. Det sistnämnda missfallet räknas dock inte enligt läkarna..... (vill tillägga att jag haft två missfall med en tidigare partner också, dessa räknas inte heller då man måste ha haft tre konstaterade missfall med samma partner för att vara berättigad utredning).

Honung, försök glädjas åt att du kan bli gravid. Jag vet att det inte är någon tröst men det är i alla fall något positivt. Jag tycker att det låter som din gyn ändå kan tänka sig att låta dig genomgå en utredning. Stå på dig - det är värt ett försök!

All lycka till dig. Kram!

• Finessan

Hej, jag beklagar dina missfall. Har tyvärr haft några själv och vet hur det känns.

Jag förstår inte riktigt varför gyn är tveksamma till en utredning i ditt fall. Även om det det var ett tidigt missfall så är det ändå ett missfall - har man plussat så har man. Det finns många orsaker till just tidiga missfall varför jag tycker att de inte riktigt borde ignorera det.

Om det är landstingets kö det beror på att du måste vänta till september så tycker jag att du ska söka dig till privat gyn. Så gjorde jag och har fått en rejäl missfallsutredning. Inte heller behövde jag vänta mer än ett par veckor.

Vi har valt att inte försöka bli gravida innan utredningen är helt klar, vilket den snart är. Något som även min läkare tyckte var att rekommendera. Om mina missfall skulle bero på något "fel" vill jag inte riskera att bli gravid och få ytterligare ett missfall, det räcker nu. Nu har några prover visat sig vara avvikande och vi väntar på ytterligare svar angående dessa.

Även om jag också är otålig och helst ville ha min bebis igår, så har jag inte så bråttom att jag inte orkar vänta ett par månader. Det är mer knäckande med missfall...

Om du vill läsa om missfallsutredning, har frågor eller bara vill ventilera med andra i samma situation är du välkommen hit:

www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html

Lycka till!

• Finessan

Mitt senaste mf var ett mycket tidigt i v. 5. Min läkare frågade om jag hade fått ett plus på det och när jag sa att jag hade det så var det inget som ifrågasattes - jag var gravid och det blev ett tidigt missfall. Som jag skrev i första inlägget så kan tidiga missfall ha sin egen orsak varför de absolut inte bör ignoreras.

Klart som tusan att vi ska lyckas! Ni kan få vara med mig i min kamp mot missfallsmonstret.

• Kängu

Hej!
    Jag beklagar. Jag har varit i samma situation som du och det var tungt. Jag skulle nog trycka på för att få en utredning, oavsett om ett missfall var väldigt tidigt. Du mår dåligt och du hade ju plus på stickan. Tjata, en utredning för mycket gör ju inget....Jag skulle nog vänta tills jag fått en mens och sen försöka på nästa ÄL. Oavsett om jag hunnit få utredning eller ej.

Jag har surfat runt mycket och läst och oavsett hur tungt det är med missfall så brukar de flesta få barn till slut i alla fall. Även om en del stackare får genomgå en del jobbiga missfall först.

Jag fick barn efter 3 missfall och det finns många på FL som fått barn efter 4, 5, 6, 7 missfall. Bara så att du vet att det inte alla är kört på något sätt!!!

Lycka till i din kamp för att få en liten bebis

• Linsen

Kängu: Oj, precis så där hade jag velat skriva! Väldigt bra inlägg och jag instämmer helt med det.

Själv så har jag haft två mf på raken och när det var som mest jobbigast så hittade jag en hemsida om långtidsodling i Falun som verkade ha mycket bra resultat. Där odlar de äggen och ser vilket som har bäst chans och det hade verkligen varit något för oss eftersom jag misstänkte att mina ägg inte höll riktigt bra kvalitet. Men blev gravid en tredje gång innan vi hann sätta planerna i verket och har nu gått 25v.

Men är du intresserad att läsa så är hemsidans adress:
    www.ivffalun.se/index5.html

• Finessan

Efter mitt tredje missfall pratade jag med min läkare om just IVF, eftersom jag också tänkt som så att om äggen är dåliga så borde det öka på chansen. Hon sågade dock min idé totalt och sa att det inte var något alternativ eftersom vi blir gravida och hon trodde inte att det fanns någon klinik som skulle ta emot oss. Jag tystnade där... Men har inte släppt tanken helt ändå.

Det är svårt att kolla kvaliteten på äggen, men min läkare sa att det finns en klinik i Sthlm som har något sätt att kolla upp det, Fertilitetscentrum tror jag det var.

Jag tror att det handlar om att orka - hur många missfall orkar man med? Klarar man av ett gäng så är det nog mycket möjligt att det blir bebis till slut. Personligen kan jag "ta" några missfall till, men sen får det vara nog, då hittar jag min bebis någon annanstans än i min livmoder.

• Kängu

Jag håller i och för sig med Finessan. Jag hade planer på att ge upp den biologiska biten efter 4 missfall. Eller 5 kanske... Men mina missfall var exakt likadana vilket jag tyckte ökade risken för att de inte berodde på slumpen. Plus att jag har autoimmuna sjukdomar som ökar risken.

Nej, man kanske inte orkar med fler än ett visst antal missfall.

• Cacca81

Hej Honung!

*kramar om*

Jag har haft två tidiga missfall. Det första upptäcktes i v.7 då jag började blöda och det andra strax efter att jag fick min mens. Båda fick jag hemma. Pratade dock med en läkare efter andra missfallet då jag var inne för att kolla så att allt kommit ut. Fick då utskrivet Triobe (folsyra, b-vitaminer), Magnesium och Solvezink. Han menade på att många kan få missfall pga att det saknas ämnen i kroppen. Så jag fick börja äta tabletterna och vänta i 3 månader. Under tiden började jag och min sambo att äta mer grönsaker och frukt. Han tog även några av mina zinktabletter och vi drack mycket apelsinjuice. Idag är jag gravid och är i v.15. Har varit på 3 kontroller och allt ser ok ut. =) kan bara hålla tummarna att det fortsätter så.
    Vet att inte alla kanske skriver ut tabletter men man kan alltid köpa Mitt val och ta dem 3 månader innan man försöker igen.
    By the way vi blev gravida på första försöket! ;)
    Hur som helst lycka till och ge inte upp!!!!

• Honung

Tack för alla stödjande ord som ni skickat. Har nu nästan slutat blöda och det känns skönt att få sätta punkt för det här missfallet och se framåt, även om det känns oroligt inför framtiden. Kommer man någonsin att lyckas? Hur många missfall ska man gå igenom innan man lyckas och hur ska man orka? Kommer man någonsin kunna glädjas åt en graviditet och inte bara förvänta sig att det ska gå åt h-vete. Det sliter fruktansvärt på en... Jag/Vi har fortfarande inte bestämt oss hur vi ska göra med utredningen då det verkar som att den inte kommer att bli förrän i höst. Ska se om jag kan få gå och lämna prover under sommaren och vänta med läkarbesöket till hösten. På det sättet skulle man kunna börja om igen i augusti. Vi får göra sommaren så bra som det går och lägga undan bebisplanerna ett tag. Kramar till alla i samma sits.

Svar på tråden Nytt missfall - igen