• Kråka

När sluta med progesteron?

Hej alla!

Jag är helt överlycklig, testade nämligen positivt igår. Jag och min man började vår första IVF/ICSI för tre år sedan och har hunnit med tre FET och inte lyckats. Denna vår andra ICSI lyckades vi, på femte försöket! Otroligt! Jag har gått omkring och trott det aldrig skulle ske då jag vid samtliga FET fått tillbaka två embryon samtliga toppägg men det ändå inte gått. Nu har jag också fått tillbaka två så det blir späänande på VUL.

Men nu en jätteviktig fråga. När skall man sluta med proggisarna? Blir litet konfnuderad då mitt paket är slut efter imorgon och det bara gått 16 dagar sedan ET då. Jag pratade med en sjuksköterska på kliniken igår som sa att om du inte fått mer prog utskrivet så skall du nog sluta med det då. Jag har för mig jag hört man skall fortsätta ett bra tag med dem så nu blir jag orolig. Någon som vet???

• Svar på tråden När sluta med progesteron?
  • Poetrys

själv ska jag fortsätta med det och fick ytterligare recept och så testdagen sker på söndag. Visar det sig att jag skulle få + så skulle jag fortsätta i 6 dagar till.

Kolla med din läkare istället, kanske h*n skriver ut mera till dig?

• lin66

Jag ska ta det i flera veckor(om jag får plus)Kolla med doktorn!

• Kråka

Tack för svar! Jag ringer doktorn!

• Laelia

Kråka:
    Har du haft Crinone? Dom jag hört som haft det ska sluta 14 dagar efter ET.
    Jag fick ordinerat 24 dagar efter ET, men jag fick ordinerat Progesteron.

Det verkar vara olika emellan klinikerna.

• Kråka

Jag har Progesteron också. Jag ringde kliniken och lämnade meddelande men de har inte ringt upp ännu. Måste ringa dem imorgon också för då tar proggisarna slut. Livrädd att pga ett misstag avbryta graviditeten.

• pia81

jag tog progesteron. Jag hade testdag på dag 13 efter et (et= dag 0 ). När jag plussade då så skulle jag sluta med dom,(dag 13), för kroppen tillverkade tillräckligt med progesteron själv. Jag frågade om jag inte kunde få ta någon dag x-tra bara för att känna mig lugn själv, det kunde jag göra men gå ner till en om dagen isåfall,sa dom.!?

• Kråka

jag fick besked idag om att sluta med prog imorgon dag 16 efter ET.

• Förgätmigejen

Jag slutade med mina i vecka 12, så det verkar vara olika bud.

• Hästmänniska

Jag slutade med mina när jag var gravid i vecka 9.

• Misty
    Sluta inte!!!

Jag testade positivt på nyårsafton och hade fått beskedet av läkaren som satte in ägget att jag skulle sluta proggisarna efter jag testat plus. Det gjorde såklart. eftersom läkaren sa så...2 dagar senare började jag blöda vilket var början till missfallet.

Ringde kliniken och huvudläkaren meddelade då att jag absolut inte skulle ha slutat med progesteronet då kroppen inte producerade något eget vid konstgjord befruktning. Han medgav också att tyvärr kunde missfallet berott på denna läkarens felmeddelande till oss.

Nu gjorde jag ÄD så det kanske är skillnad mot ivf? Vid ÄD och graviditet så ska man äta proggisar fram till ultraljudet i vecka 8.

Kram Misty
  • Laelia

Jag tror att det är samma vid ÄD som vid stimulerat FET, att man ska fortsätta längre. Vid ivf har man ju utvecklat riktiga ägg och då kan äggstockarna fortsätta tillverka progesteron efter det när de får tecken på graviditet.

• Misty

Då är det nog så att vid stimulerat FET och ÄD ska man fortsätta med progesteron mycket längre än vid ET.

Men som sagt, det verka skilja från klinik till klinik.

En gynläkare förklarade progesteron på ett smart sätt för mig efter jag fått missfall när jag slutade med proggisarna efter positivt test. Progesteron är som tapetklister, utan det ramlar tapeterna ner från väggen....samma sak med progesteronet i livmodern, utan det "klistret" på livmoderväggen så försvinner ägget ut.

• Big eyes

min klinik säger att man ska fortsätta vid Fet tills vecka 8 och vid ET ett par dagar efter plus.

• VrE

jag ska ta vaggisarna tills jag är i v 10 och sedan börja trappa ner
    vid min första graviditet slutade jag 3 dagar efter testdagen
    det är konstigt att man ska ta det så länge nu har gjort samma prosidur FET

• VrE

jag ska ta vaggisarna tills jag är i v 10 och sedan börja trappa ner
    vid min första graviditet slutade jag 3 dagar efter testdagen
    det är konstigt att man ska ta det så länge nu har gjort samma prosidur FET

• Pantern2

Hej!

Vid ÄD skall man ta Progesteron till v.12 och Progynon till v.10.

Svar på tråden När sluta med progesteron?