hur lång måste man vara för att åka utan bilbarnstol eller bilkudde
Hej jag har en fråga när det gäller bil barnkudde hur lång måste man vara för att sitta på en bil barn kudde... min son är 107 cm lång....
Hej jag har en fråga när det gäller bil barnkudde hur lång måste man vara för att sitta på en bil barn kudde... min son är 107 cm lång....
Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska använda en särskild skyddsanordning i bilen, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde.
Det anger nya regler som började gälla 1 januari 2007. Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10-12 år.
Vet dock inte om gräns att sitta på just bilkudde.
Barn som är kortare än 135 cm får inte åka i ett fordon utan att vara fastspända i en bilbarnstol. Gå in på www.vv.se och klicka på barn och ungdom, sen finns det längst till höger regler om säkerhet i bil. Jag kommer inte in där av någon anledning.
Gäller det även vuxna som är kortare än 135 cm?
okej jag förstår att alla barn måste ha någon slags bilbarnstol. men i vilken ålder har man bil kudde, eller beror det på hur lång man är????
enkel bilkudde är från 15 kg
tack så mycket för alla svar
Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10-12 år.
enligt vv:s hemsida
vikten har inte alltid med muskler och utveckling att göra
På denna sidan finns det man behöver veta.
http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22263
Hur lång måste man vara för att sitta utan bilbarnsstol