• Ewe lina

hur lång måste man vara för att åka utan bilbarnstol eller bilkudde

Hej jag har en fråga när det gäller bil barnkudde hur lång måste man vara för att sitta på en bil barn kudde... min son är 107 cm lång....

• Svar på tråden hur lång måste man vara för att åka utan bilbarnstol eller bilkudde
  • Vickan I

Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska använda en särskild skyddsanordning i bilen, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde.

Det anger nya regler som började gälla 1 januari 2007. Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10-12 år.
    Vet dock inte om gräns att sitta på just bilkudde.

• Lillemma

Barn som är kortare än 135 cm får inte åka i ett fordon utan att vara fastspända i en bilbarnstol. Gå in på www.vv.se och klicka på barn och ungdom, sen finns det längst till höger regler om säkerhet i bil. Jag kommer inte in där av någon anledning.

• Neko

Gäller det även vuxna som är kortare än 135 cm?

• Ewe lina

okej jag förstår att alla barn måste ha någon slags bilbarnstol. men i vilken ålder har man bil kudde, eller beror det på hur lång man är????

• ciccielv

enkel bilkudde är från 15 kg

• Ewe lina

tack så mycket för alla svar

• Lillemma

Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10-12 år.
    enligt vv:s hemsida

vikten har inte alltid med muskler och utveckling att göra

Svar på tråden hur lång måste man vara för att åka utan bilbarnstol eller bilkudde