• tessla

Någon som bor i Beijing?

Hej,

Någon som bor i Beijing och vill dela med sig av lite erfarenheter och tips? Vår familj kommer att flytta dit i augusti.

• Svar på tråden Någon som bor i Beijing?
  • brunetten

Ja, jag gör det. Kul att vi bir fler. Vi flyttade hit i mitten av november förra året. Sedan åkte vi hem i mitten av januari för att föda barn. Den 21 februari föddes Hugo och vi åkte tillbaka hit igen i mitten av mars. Så jag har inte varit här så länge själv. Men trots den korta tiden så känns det som hemma och vi trivs toppenbra.

Adam, vår stora kille (blir tre år på onsdag) går på ett internationellt dagis och håller som bäst på att lära sig engelska. Vi bor i River Garden i Shunyi District som ligger ca 3 mil utanför centrum. Vet du var ni ska bo? Är det något speciellt du vill ha tips om?

• tessla

Hej brunetten!

Vi kommer också att bo i River Garden . Det känns bra att du skriver att ni trivs för då förmodar jag att det innefattar området River Garden också. Vet ni hur länge ni ska stanna?

Vilket dagis går Adam på? Vi funderar på MSB för vår dotter som snart är 2,5 år.

Hur upplever Adam det med nytt land, nytt dagis, nytt hus, nytt språk etc? Det är nog det jag funderar på mest av allt - hur vår 2,5-åring ska ta det hela. Samtidigt är ju barn oftast betydligt mer anpassningsbara än vi vuxna, så det kanske är jag som oroar mig i onödan .

Förutom dottern på 2,5 år så har vi också en liten kille på 9 månader.

• brunetten

Kul att ni också kommer att bo på River Garden . Det är inte så många svenska familjer här, vilket jag tycker både är att positivt och negativt. Vi trivs jättebra i området så jag tycker ni har gjort ett bra val

Jag funderade också massor på hur Adam skulle ta flytten och det att han dessutom skulle få ett nytt syskon och börja på nytt dagis där alla pratar engelska. Allt har gått så otroligt bra!!! Vi märker överhuvudtaget inte på honom att allt har förädrats för honom. Inte mer än att han börjar prata engelska och glatt säger Ni Hao till alla vakter här i området. Vet inte hur vanligt det är men för oss har det gått helt utan bekymmer. Han älskar dessutom sin lillebror så det gick också bra. Adam går på Eton på Pinnacle Plaza (ca 5 min gångväg från River Garden). Vi blev rekommenderade det dagiset och det kändes bra när vi var där så det blev det. Adam började 2 april och det känns än så länge mycket bra. Jag vet tyvärr inget om MSB.

Så mitt råd är att inte oroa sig i onödan utan ta det som det kommer. Jag var jätteorolig inför dagisstarten men det gick utan snack och han "skuttar" fortfarande hela vägen till dagis oftast sjungande någon engelsk sång.

• brunetten

Såg precis att du frågade om hur länge vi ska stanna. Min mans kontrakt gäller hela 2008 ut med möjlighet till förlängning med minst ett år. Så vi får se hur länge det blir Just nu trivs vi bra som sagt.

Svar på tråden Någon som bor i Beijing?