• MaggieMay

Du som har nanny/Aupair/regelbunden barnvakt...

Hur gjorde ni för att barnvakten skulle lära känna ert barn innan ni lämnade över till dem? Jag har hittat en barnvakt och funderar på hur jag bäst ska lämna över Nora till henne.. Nora är snart 1 år och kommer att vara med sin barnvakt 2 eftermiddagar i veckan.

• Svar på tråden Du som har nanny/Aupair/regelbunden barnvakt...
  • Tintomara

Vi har bara barnvakt 1 gång per vecka, men jag har gjort så att vi först har träffats hemma och tagit en fika tillsammans med barnen. Sedan har vi vid ett annat tillfälle träffats och gått till en lekplats. Därefter har hon fått passa barnen en kort stund 1,5 h. Har det då gått bra, vilket det har gjort, har hon sedan fått passa som "vanligt" nästa gång.

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • Pistou

Vi är inne på vår andra svenska barnflicka nu. Hon kommer tre dagar i veckan och stannar 3-4 timmar varje gång. Precis som med vår första tjej körde vi en enklare "inskolning" hela den första veckan (dvs. de första tre dagarna). Jag var med hela tiden men höll mig i bakgrunden för att hon och sonen skulle få chansen att lära känna varandar. Hon åt lunch med oss (vilket hon fortfarande gör varje gång hon kommer), jag hängde med till lekplatsen/parken och visade vad sonen gillade, mm.

Jag jobbar hemifrån och de kan alltid komma hem från promenader när de vill eller stanna hemma om det regnar, men jag ser ju helst att barnflickan leker med honom under de timmar jag behöver jobba (även om jag befinner  mig i hemmet).

People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Du som har nanny/Aupair/regelbunden barnvakt...