• Toviz

Är jätte rädd inför förlossningen

Jag ska föda om ca tio veckor det är mitt första abrn och jag vet ingenting om varken bedövning eller hur dom kommer att hjälpa mig är jätte rädd känner sammandragnignar och det kan göra ont ibland har lärt mig att andas när det kommer så det har jag lärt mig iaf. Är envis men i det här fallet börjar jag bli livrädd. tänk om bebisen fastnar, om jag måste opereras kejsarsnitt vill absolut inte ha kejsarsnitt. Hjälp är livrädd!!

• Svar på tråden Är jätte rädd inför förlossningen
  • Dagge mask

Kanske du/ni kan känna er mer trygga om ni kontaktar en Doula.
    Lycka till

• Toviz

Tack för alla goda råd och tips! Vi va på förlossningsavdelningen igår på näl och fick kolla omkring på rundturhur rummen såg ut och även prova på lustgas o.s.v. det kändes jättetoppen...är det vanligt att känna att beibsen sparkar hårdare när det är två månader kvar???

• Belana

Den blir ju starkare och starkare. Vänta tills den börjar killa dig på insidan av ljumskarna med händerna... Det liknar inget annat! Kittlig på insidan av kroppen!!!

• Elin 75

Be MVC att få komma på Aurorasamtal. Då får du prata med en barnmorska, som för anteckningar som du kan få med dig till förlossningen. Det blir som ett förlossningsbrev så de vet att du är rädd och vad ni pratat om, alltså vad du är rädd för. Det hjälpte mig jättemycket!

• bigmacoco

Du ska inte oroa dig!! Det kommer att gå jättebra - lyssna INTE på några skräckhistorier!! Tänk på att alla som berättar hemska saker är i minoritet, de flesta förlossningar går väldigt bra - trots kejsarsnitt!!

Förklara på MVC att du verkligen är rädd, men efter besöket på NÄL verkar du lugnare.

Lycka till!!

• babyassistans

Hej där....

Vad kul att du ska bli mamma!! Grattis!!

LÄS PÅ!!! Det du är intresserad av och ev. det du är rädd för!!
    Ju mer du kan om praktiska saker, rutiner och så på NÄL desstu lättare är det att koncentrera på det som är viktigt. Att möta varje värk där och då och inte måla Fan på väggen!!!

• LinusOliver

Jag bor i Skåne och här finns det grupper man kan gå i och prata om allt man undrar över! Har en kompis som gjorde det...och det var jätte bra för henne!! Fråga på Mvc om det finns en sådan grupp!!! Du kommer att klara det jätte bra! Jag har fött 2 fina pojkar!! Lycka till! Kram Mia

• Belin

gå in på www.bbstockholm.se och klicka på "kurser och visningar". Där hittar du flera länkar till jättebra grejjer i pdf-format. Jag läste igenom det innan min förlossning och där står i princip allt man behöver veta. Jättebra läsning tycker jag!

• tjej28

Lita på dig själv och lyssna på din kropp. Du kommer att fixa det.
    Jag själv var riktigt nervös men jag lärde mig att andas rätt och försök att vara lugn. För mig så var det smärtor som man klarade av. Visst gjorde det ont ( det är inget man skall hyscha om) men det är som alla andra säger att det var värt det när du har din lilla bebis i din famn. Det är helt otrolig känsla!
    Så LYCKA TILL!! Det kommer att bli en fantastisk resa.!
    KRAM

• Sjöjungfrun

Jag är inte rädd men nu när det är mindre än 2 månader kvar börjar det gå upp för mig att jag ska genomgå en förlossning.
    Det är skönt att läsa så många positiva inlägg för det stärker mig inför vad som komma ska.

• P2007

Vi fick info om föreläsningar för blivande föräldrar som hölls på sjukhuset av vår barnmorska. Var en jätte bra föreläsning och mycket av min rädsla försvann.
    Trodde barnmorskerna alltid lämnade ut sånna info papper.

• lakritstrolletnr1

jag har 4 veckor kvar och är också himla nervös, men jag känner ändå tilltro till min kropp och att allt ska gå bra. Jag upprepar det för mig själv som ett mantra och hoppas att det ska fastna... På måndag ska jag skriva min förlossningsplan med min barnmorska, det känns viktigt att ha en sån. Nån som har nåt glatt att säga inför förlossningen så peppa mig gärna jag behöver det.

• Mammasknodd

Hej, hoppas att du känner dig mindre rädd nu!

Som de andra säger: Läs på! Sen tycker jag du ska slappna av, för din kropp kommer att veta vad den ska göra, vi kvinnor är ju faktiskt byggda för att föda barn! 
    Och barnmorskorna tar hand om det om det blir lite komplikationer, de är rutinerade.

Se framemot förlossningen, som inför ett äventyr Det gjorde jag första gången och det gör jag inför den här gången också...Ja, jag längtar till förlossningen med allt vad det innebär... Har bara så hiskeligt länge kvar... Är så nyfiken på vad som händer den här gången...

Att läsa förlossningsbloggar kan ju vara en bra grej...Man får läsa om andras upplevelser.
    Men ingen förlossning är den andra lik!
    (Gå gärna in och läs min förlossningsblogg )

Albins mamma
  • Sussela

Måste vara jobbigt att känna som du gör.. du får ta kontakt med den gruppen på BB som hjälper och pratar med dom som är rädda inför förlossningen. Vad gäller smärtlindring behöver du inte vara rädd, dom på förlossningen hjälper dig med vad som är bäst för dig när du väl är där.

Jag födde mitt första barn för drygt 4 månader sen, visst lite ont gjorde det men inte så farligt, ungefär som jättekraftig mensvärk. Jag tog ingen bedövning heller.
    Jag tyckte det var häftigt att föda barn och längtar tills jag får göra det igen!!

Vår älskade lilla Nellie är äntligen här!
Svar på tråden Är jätte rädd inför förlossningen