• Pilutta

Bygga kaninbur?

Tänkte bygga en kaninbur att ha inomhus. Är det någon här som byggt en bur innan och vet vad jag bör tänka på?

Alla tips och ideér tas tacksamt emot! :D

• Svar på tråden Bygga kaninbur?
  • snuttP

att ha inomhus vet jag tyvärr inget om, men att bygga uteburar gör min man i sin butik, så det kanske jag kan hjälpa dig med..

• m00nfl0wer

Känner en som hade en utomhusbur inomhus!

Hon byggde som en flerfacksbur. Hon körde kakel på golvet där buren skulle stå så att kaninen/kaninerna inte skulle förstöra något. Hennes kaniner var iofs rumsrena och gick på låda inne i buren.

Fast det beror ju även på hur man bor och vart buren ska stå. Om det är inomhus där ni är eller i ett "kaninhus" på tomten.

• Pilutta

Tack för svar båda två. Min man ska bygga den och han/vi hade tänkt bygga av spånskivor, och hela framsidan ska vara två dörrar med nät. På kortsidorna hade vi tänkt ha fönster, också med galler. Ska man måla buren på insidan? Det är ingen idé att sätta reglarna på insidan va? Då gnager hon på de eller?
    Sen undrar jag också om 150 cm lång, 70 cm djup och 70 cm hög är okej för två dvärgvädurer? Har en hona nu men eventuellt blir det en kanin till nu i sommar. Undrar också vad som är bra som golv material inne i buren?

• m00nfl0wer

Många använder plywood till burar. Man kan behandla virket men jag är inte säker på vad man kan behandla det med. Många säter reglarna på insidan då det kan se klumpigt ut om dom sitter på utsidan. Om en kanin har kvistar att gnaga på så gnagar den inte på buren, det gäller att sysselsätta sin kanin.

I buren ska kaninen även ha ett hus som den kan krypa in i och sova/gömma sig i samt att kaninen ska kunna hoppa upp på någonting, t.ex taket på huset i buren eller någon hylla i buren bara.

Inomhusburarna man köper i djuraffären(100*50*50cm) är för EN dvärgvädur, men det finns många som har två i dom.

"Mellanstor kanin 3-5 kg (t.ex dvärgvädur) , minsta tillåtna yta 0,7 m2, minsta ytan per djur vid grupphållning 0,35 m2, minsta ytan per avelshona med kull vid grupphållning 0,7 m2, minsta mått på kortaste sidan 0,6m, minsta höjd 0,6m."

• snuttP

du kan gå i på hmm.. ja det är nån sida, där står vilka mått man måste ha för en bur, beroende på ras och antal. Men just nu så tappade jag vad den heter. Djurskyddmyndigheten kanske. Det är en statlig sida i alla fall. Vi bygger med reglar på insidan, är oftast inget probelm. Måla hade jag INTE gjort på insidan, helt onödigt. Ska ni ha den inne så kvittar det kanske, men annars så kan man bygga av giftfritt tryckt virke. Då tål det vind o vatten.

• m00nfl0wer
    snuttP skrev 2007-05-21 13:09:42 följande:
    du kan gå i på hmm.. ja det är nån sida, där står vilka mått man måste ha för en bur, beroende på ras och antal. Men just nu så tappade jag vad den heter. Djurskyddmyndigheten kanske. Det är en statlig sida i alla fall. Vi bygger med reglar på insidan, är oftast inget probelm. Måla hade jag INTE gjort på insidan, helt onödigt. Ska ni ha den inne så kvittar det kanske, men annars så kan man bygga av giftfritt tryckt virke. Då tål det vind o vatten.
    Det jag skrev är taget från jordbruksverkets hemsida :)
  • m00nfl0wer

Det jag menar med behandla virket är att man penslar på någonting så att det står emot om kaninen kissar. Om man nu inte har kakel i botten och har buren på golvet, som en bekant till mig hade.

• Pilutta

Min kaninflicka har den lilla buren nu från en djuräffär, som jag nu i efterhand förstått inte ens är tillåten storlek för kanin, i och med höjden. Därför bestämde vi att vi skulle bygga en bur istället. Och de måtten vi tänkt räcker ju då.

Får leta upp något att behandla träet invändigt så att kisset inte sätter sig. Men måla kanske är lite onödigt då. Om jag ger henne kvistar och så, borde reglarna klara sig om de sitter på insidan. Det blir ju inte så snyggt med reglarna på utsidan!

Om man gör buren på ben, 10 cm höga, tror ni att hon kan hoppa in och ut ur buren själv då? Vill gärna komma under och dammsuga, spånet och höet letar sig gärna in under annars.

Förlåt att jag frågar så mycket. Men bättre att veta innan så att man inte står där med en färdig bur som inte fungerar i praktiken.

• m00nfl0wer
    Pilutta skrev 2007-05-21 13:28:39 följande:
    Min kaninflicka har den lilla buren nu från en djuräffär, som jag nu i efterhand förstått inte ens är tillåten storlek för kanin, i och med höjden. Därför bestämde vi att vi skulle bygga en bur istället. Och de måtten vi tänkt räcker ju då. Får leta upp något att behandla träet invändigt så att kisset inte sätter sig. Men måla kanske är lite onödigt då. Om jag ger henne kvistar och så, borde reglarna klara sig om de sitter på insidan. Det blir ju inte så snyggt med reglarna på utsidan!Om man gör buren på ben, 10 cm höga, tror ni att hon kan hoppa in och ut ur buren själv då? Vill gärna komma under och dammsuga, spånet och höet letar sig gärna in under annars.Förlåt att jag frågar så mycket. Men bättre att veta innan så att man inte står där med en färdig bur som inte fungerar i praktiken.
    Klart hon kommer kunna hoppa upp och ned själv. Finns en sport för kaniner, kaninhoppning, där är det kaniner som hoppar upp emot 50-60cm själva. Rekordet är 99,5cm högt. Jag hade en kanin som hoppade 85cm högt. :) Så länge man visar kaninen så att den blir motiverad så kommer den att hoppa upp vid behov.
Svar på tråden Bygga kaninbur?