• Twilight

    Ni som Photoshoppar, använder ni ritplatta eller mus?

    Själv använder jag i stort sett bara ritplattan och undrar hur i hela friden jag klarade mig utan den förut


    ♥A&J... Och mamma♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som Photoshoppar, använder ni ritplatta eller mus?
  • Lilla Li

    Någon som har ett bra tips på var man kan köpa en bra och inte så dyr ritplatta?


    *Nej här blir det inga barn gjorda!*
  • Namin

    Vet inte var de säljer billigast ritplattor, kolla på kelkoo.se eller pricerunner.se (kan finnas på blocket också). Det jag kan råda dig är att köpa en ritplatta av märket Wacom! De är i regel dyrare än exempelvis Trust, men det är värt det! Sen finns det ju olika Wacom också, Volito är den enklaste varianten, Graphire är steget bättre, och den bästa (och dyraste) är Intuos. De finns också i olika storlek, vilket även det påverkar priset. Vilken du behöver beror lite på vad du har tänkt att använda den till.

  • jiakang
    det är sant att en ritplatta avbelastar handen då du gör mindre montom rörelse när du använder en penna än en mus.
    Om man bearbetar mycket bilder och håller på med t.ex. mycket lagermasker eller retusch så är det mycket lättare att få finmotoriken att hänga med när man använder ett penngrepp än när man jobba med en klumpig mus.
    Vi använder också ritplatta XP-Pen i undervisningen, för Skriv och rita!
Svar på tråden Ni som Photoshoppar, använder ni ritplatta eller mus?