• 3 barn i familjen

Skolbarn utomlands

Hej! Jag bor i Bulgarien där min äldste son går i första klass i bulgarisk skola. Vid sidan om försöker jag undervisa honom i svenska här hemma. Är det någon som har bra tips på var man kan hitta bra skolmaterial (gratis)? Hur gör ni andra med skola?

• Svar på tråden Skolbarn utomlands
  • ebben

finns inte svenska kyrkan? de brukar ha kurser o materiel.......

• 3 barn i familjen

finns inte i Sofia, men ska kolla om de har någon hemsida...

• 3 barn i familjen

hittade inget om skolmaterial där...

• amnai

Sök på Skolverkets hemsida:
    www.skolverket.se/sb/d/381

Kommer ni att flytta tillbaka till Sverige vid något tillfälle? En ide kan isåfall vara att ta kontakt med den skola barnen troligen kommer gå i då (även om det kan vara svårt att veta!) och fråga vilka böcker din son bör läsa för att bättra på sin svenska.

Min erfarenhet är annars att när barn lär sig läsa på ett språk, kommer de också att kunna läsa på svenska - OM de talar svenska bra. Så har det funkat för sonen som nu går i 2nd grade här i USA.

Här med konsulat eller ambassaden i Bulgarien, hur gör andra svenska familjer på plats? Ni har inte funderat på att låta barnen gå i internationell skola, det kostar en hel del pengar, men e brukar vara mycket bra. Sonen gick preschool på International School of Prague, den var mycket bra.

• sten

Nar jag vaxte upp i Kanada var min mamma med och startade Svenska Skolan tillsammans med SWEA och Svenska kyrkan. Hon och tva andra mammor undervisade oss pa lordagarna. Sista aret jag gick dar var vi tjugo elever som larde oss grammatik, rattstavning, laste Selma Lagerlof och Astrid Lindgren. Lite av undervisningsmaterialet fick de fran Skolverket, annat var ovningar som mamma hittade pa eller fran grammatikbocker vi lanade fran kusiner i Sverige. Nu finns ju internet, det maste vara en guldgruva for gratis skolmaterial?

Det ska ocksa finnas en distansskola for svenska barn/ungdomar utomlands/pa landet dar man kommunicerar med lararen via internet och har skolmaterial online. www.sofiadistans.nu/
    Om dina barn ar svenska medborgare kan ni soka bidrag for skolavgiften. Sag nu att ditt aldsta barn gar i forsta klass, tror inte Sofia distans har kurser for sa unga barn. Kanske ett alternativ for senare?

Det finns ocksa Sverigepaketet som ger distansundervisning i grundskolans svenska och samhallsamnen fran ak 4, tror jag. www.sverigepaketet.se/ Det kostar drygt 400 euro per ar, tror jag.

Lycka till iallafall! Jag ar min mamma evigt tacksam for jobbet hon lade ner pa var undervisning. Aret vi flyttade till Sverige var tillrackligt jobbigt utan att dessutom behova kampa med skola. :)

• 3 barn i familjen

Tack för alla tips!!! Kom gärna med fler!!!

Svar på tråden Skolbarn utomlands