• TesS08

Mitt 4:e missfall.

Vad fan ska man göra? Har inte kunnat gråta. Blev stel av skräck då jag fick blodet på papperet. Inte igen!!!

Ska ringa gyn imorgon och be om utredning.

Ni som har haft upprepande missfall och fått utredning vad kollar dom om?

• Svar på tråden Mitt 4:e missfall.
  • Cineline

Jag har haft 5 missfall, men inte fått någon utredning. Däremot har jag fått Progesteronvagitorier den här gången och det verkar funka. *peppar, peppar*

• Finessan

Hej, jag beklagar dina missfall, vet tyvärr allt för väl hur det känns.

Jag har gjort en omfattande utredning där mängder av prover ingick. På mig har detta kollats:

Olika hormoner
    Ämnesomsättning
    Folsyra
    B-vitaminer
    Koagulering
    Autoantikroppar
    Kromosmer (även hos mannen)
    Allmänt blodstatus

Jag tog flera olika prover i varje kategori ovan.

Förutom detta så undersöktes min livmoder noggrant.

Titta gärna in här i tråden, här finns vi med upprepade missfall som genomgått eller genomgår utredning:

www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html

• Malmar

Hej, jag känner verkligen med dig TesS08. Det gör ont i hjärtat. Var på missfallsutredning igår efter mitt tredje missfall på drygt 1 år.

På mig gjordes kontrastVUL, koksaltlösning spolas in med kateter i livmodern samtidigt som VUL:et görs. Inte smärtsamt men klart obehagligt. Efteråt är det inte ovanligt att man mår illa en kort stund (trodde att jag skulle kräkas...).

Lämnade 5 rör blod för lite olika tester; ärftlig reumatism, kromosomer och annat (som jag inte hörde eftersom att illamåendet inkluderade HÖGT sus i öronen). Läkaren kommer att ringa och meddela resultat om ca två veckor för de flesta av proverna. Kromosomtestet tar nära en månad att analysera.

Men Finesssan, hur har det gått för dig? Hittades nånting?

• Finessan

Det var det där med koksalt som jag också gjorde. Proppade i mig lite smärtstillande innan och mådde inte märkvärdigt dåligt efteråt. Det värsta var att lägga sig i stolen, jag hatar gynstolar efter det jag upplevt i dem.

Faktiskt så hittades det något. Jag har förhöjda värden på två av koaguleringsproverna - Von Willebrandfaktor och Faktor VIII. Detta innebär att jag har en ökad benägenhet för blodproppar. Inte så kul, men nu kan jag i alla fall ha fått en förklaring på mina missfall. Jag har fått Fragmin (blodförtunnande) utskrivet som jag ska ta från och med plus.

Jag får vara glad att jag fick en möjlig orsak, det är inte alltid utredningen visar något.

Hoppas du får de besked du önskar, Malmar.

• TesS08

Half: Tack!

Vi var på gyn igår och gjorde ett VUL. Där såg dom en blödnng och en liten ärta med tydliga livstecken. Idag är de knappt nå flytningar men vi slits mellan hopp och förtvivlan. Jag hoppas inte på nåt.

• Moa38

Vet vad du går igenom. Ha själv haft 5 mf, varav tre på raken innan min yngsta föddes förra året (mitt tredje barn och min mans första).
    Både jag och min man lämnade prover för att kolla att allt var ok. Ingenting hittades på ngn av oss. Senaste graviditeten tog jag progesteronvagiatorer from v 5 tom v 13 och det hjälpte!!! Jag är helt övertygad om att det var hormonerna som hjälpte pyret att stanna kvar.
    Begär en utredning OM det nu skulle bli ett mf till, för det är bättre att veta än att gå i ovisshet och känna sig halv för att man ite akn behålla ett barn, det som skall vara så naturligt!!!
    Lycka till!!!

• cocacola

Hej tess ,,man får beklaga dig det som har hänt,,vet vad du har gått igenom har haft 5 missfall med det sista var den 5 juni i år kändes jättejobbigt ville ville så gärna bli föräldrar,,, har ju gjort titthålsoperation men dem hittade inget fel ,,läkarna vet inte vad det5 kan beror på ,, det är ju så att man nästan inte vågar att bli gravid igen,,,

• TesS08

Tack alla!

Va in på gyn och dom hittade en liten prick med hjärtslag...Ska tillbaka om 2 veckor och får göra ett till vul...Hoppas verkligen detta går vägen

• bubblan73

Lyckliga du!!!!!!!!! Hoppas att lyckan håller i sig!!!!!!!!!!!

• knojt

Ledsen för din skull tess08, har själv haft 4 missfall (är nu gravid!!) så jag vet hur det känns...
    Jag trodde man alltid gjorde missfallsutredning fefter 3 missfall. Du och din partner får göra ett massivt blodprov (typ 10 rör blod), där dom kollar om det finns några genetiska fel (kromosomfel). Dom kollar även dina hormoner, koagulering, ämnesomsättning, vissa proteiner mm. Samt undersöker livmodern om det syns något där som orsakar missfallen. I mitt fall hittade dom inga fel varken hos mig eller min partner...

• eire

Själv hade jag ett mf och ett ma mellan min son och dotter. När jag var nygravid med dottern fick jag en liten blödning i v6 ca och jag bröt ihop och tänkte att det var kört igen....för tredje gången. Men på vul på ackis såg de att det kunde vara något som såg ut som ett fladder(hjärtat). Fick komma tillbaka en v senare (en lång pina, vågade inte gå på toaletten i skräck över att få blod på pappret). Då syntes klart och tydligt hjärtat! De sade till mig att det var ett mycket gott tecken när man sett hjärtat slå på att det är en frisk graviditet! Tror att det går bra för dig denna gång!

• Teschty

Hej hej, jag lider med dig o vet hur j-vla hopplöst allt kan kännas. Jag fick utredning men när vi kom in till lassarettet så blev jag helt svettig o darrig, fick sån panik att vi fick gå. Allt kliade o jag rev sönder mig över flera ställen på kroppen. Jag trodde att jag aldrig skulle få barn ett tag,nu e jag gravid för 7nde gången och e i v 17 o än så länge e allt bra. Vågar inte riktigt ta ut något i förskott bara. Jag önskar dig ett stort lycka till o hoppas verkligen det "fastnar" snart. Hoppas allt går bra på utredningen!!! Stor mega kram

• klamaj

Åh, hoppas, hoppas att det tar sej!! Jag håller tummarna!! Jag ska oxå på ett vul om två veckor - 24:e juli. Tiden dit är lååång. Men det är positivt att du sett hjärtat, tänk på det. Man kan ju ha blödningar i början, livmodertappen kan vara känlsig och man har ju känsliga slemhinnor å så. Kramar till dej och försök att inte oroa dej för mycket!!

• knojt

Hej TesS08!
    Hur har det gått för dig??

• TesS08

Tack alla söta ni för era svar!

So far so good. Ska iväg på torsdag och se om vi kan lyssna på hjärtat igen. Hon hörde inget sist. Bara rörelser.

Svar på tråden Mitt 4:e missfall.