• Anonym (advokat?)

Bra familjerättsadvokat i Göteborg?

Hej!

Är det någon som vet någon BRA familjerättsadvokat i Göteborg? Gärna då en RIKTIGT bra advokat...!

Gula sidorna är ju fulla med advokatbyråer men att hitta RÄTT känns svårt... Kanske någon har någon erfarenhet?

Ärendet kommer troligen att röra storleken på underhållsbidrag och fördelningen av kostnaderna för umgängesresor. Pappan, den underhållsskyldige, tjänar mycket bra och jag, boföräldern, studerar.

Jag vill hitta en advokat som vill komma fram till RÄTTVISA belopp, inte så lågt eller så högt som möjligt, utan så RIKTIGT som möjligt.

• Svar på tråden Bra familjerättsadvokat i Göteborg?
  • timberhochmandie

Christer Eiserman (egen byrå) eller Karin Wintoth Ganters (Glimstedts), lär vara åtminstone två av stans bästa.

• Anonym (advokat?)

Tack Timberochmandie!
    Har du själv eller någon du känner anlitat dessa eller har du "bara" hört att de ska vara bra?

Någon mer som vet någon?

• timberhochmandie

Jag är jur.stud. och har träffat på dem under utbildningen. Så vitt jag har förstått så hör de till Göteborgs mest anlitade och erfarna familjerättsadvokater. (Om de nu inte är DE MEST ANLITADE OCH ERFARNA...) Det finns naturligtvis baksidor med det - de är garanterat dyra, och de kan faktiskt "välja och vraka" bland klienterna.

• timberhochmandie

Det ska förresten stå Winroth där uppe och inte Wintoth...

• Anonym (advokat?)
    Mmm, jag misstänkte att det var Winroth... Winto[o]th låter mer som ett tandläkarnamn...

Aha, jag då har du ju lite information "från insidan" nästan!
    Ja... det är klart att det finns en baksida av myntet.... DYRA ja. Jag har förmodligen inte råd, även om de skulle åta sig mitt fall... Jag vet inte om jag skulle få rättshjälp men i så fall väljer de troligen hellre ett annat fall där de kan använda sina högre taxor.

Vet du någon annan i en mer "ordinär" prisklass? Men som ändå är bra förstås!
  • timberhochmandie

Får du rättshjälp så är det ju inga problem! Annars kan du ju börja med att kolla din hemförsäkring, den kan täcka en vårdnadstvist.

Jag tycker att du ska börja med att kolla din hemförsäkring. Sedan ringer du till någon av dem för en första kontakt, och om det är nödvändigt så ber du om hjälp med att ansöka om rättshjälp. Det skadar aldrig att försöka! Slå nån av dem en signal så får du se hur det verkar.

• Anonym (advokat?)

Jag ska absolut ringa dem!

Jag har kollat min hemförsäkring tidigare och tyvärr är det ett års "karens" innan man kan få rättsskydd i mål gällande barns boende, underhåll och vårdnad och det är fortfarande mindre än ett år sedan vi separerade.

Jag pratade med en person på Rättshjälpsmyndigheten häromdagen och han sa att advokaten får ersättning upp till en viss nivå (ngn rättshjälpstaxa) när klienten (jag/barnen) har rättshjälp. Det är då jag menar att välkända/dyra advokater förmodligen hellre väljer en klient som kan betala deras vanliga taxa än en klient som de bara får ersättning för upp till "rättshjälpsnivå". Jag KAN ju ha missuppfattat något i detta men jag TROR att det är så det funkar...

• fish

Har fått rekommendation på Birgitta von Sydows advokatbyrå genom en mycket erfaren åklagare och min sambo blev kanonnöjd med henne när de träffades. Hon är erfaren.

• timberhochmandie

Tänk på att det ligger en del "good will" i det hela också för advokaten, inte bara pengar. För att tjäna pengar i längden gäller det att skaffa sig och behålla ett gott rykte.

• Anonym (advokat?)

Tack Fish!
    Jag googlade Birgitta och såg att hon även är ledamot i Advokatsamfundets västra avdelning. Låter ju bra! Fast huvudsaken är ju förstås att hon är duktig på familjerätt!

• Anonym (advokat?)

Timberochmandie
    Ja, det har du ju rätt i! Jag tänker tv-seriernas "Pro bono-case" - "För den goda sakens skull"...!

• Anonym (advokat?)

Någon mer som har förslag?

• Annnnnso

Åtta år sedan frågan skrevs. Jag är i precis samma sits och undrar hur det döms när umgängesföräldern tjänar bra och boföräldern studerar.

I mitt fall gäller det tre barn. Umgängesföräldern tjänar nästan 50000kr per månad. Vad är rimligt underhåll? Barnen är 12,14 och 16.

Advokaterna jag frågat svarar olika allihop...!

Barnens tågresor kostar ca 2600kr per månad, hur mycket bör jag bidra med av den kostnaden.

• Anonym (tips)

Nan Salén (Ulf Carlzon advokatbyrå) och Pia Liljeblad.

Har personlig erfarenhet av båda och de är superduktiga. Pia är lite mer agressiv medan Nan är lugn (bra med manipulativa personer).

Hade ingen försäkring men pga låg inkomst (studerande som du) så fick jag rättshjälp och där är Nan att föredra.

Lycka till!

Svar på tråden Bra familjerättsadvokat i Göteborg?