• llama

Hur svalkar ni era barn??? Solpreparat för spädbarn??

Jag bor utanför Barcelona och har en liten son på 3 veckor, och nu börjar så sakta värmen komma och solen är det ju titt som tätt, så jag undrar om ni erfarna utlandföräldrar i varma länder har tips på hur vi ska klara den riktiga värmen när den kommer är i juni juli.

Här har värkar folk inte skydda för solen som vi gör i sverige, men jag undrar om det finns bra solfaktor som spädbarn kan använda utan perfym och grejer... Jag har ju inte lust att sitta inne hela sommaren!

Jag är som sagt jätte glad för tips!

• Svar på tråden Hur svalkar ni era barn??? Solpreparat för spädbarn??
  • marlene23

The bumblebee: Vi har axel och ida uv/solskydd/myggnät till vagnen då dottern föddes juni -06 och det var helt värdelöst.. UV-skyddet går bara att ha på om hela myggnätet är på och det är tjockt och svårt att ta sig in i.. dessutom blev det så hett i vagnen då vi använde det att dottern höll på att förgås, så det har legat mest och samlat damm och dyrt var det också. Jag är mycket missnöjd med det!

• komvarje

svalka: blota handdukar och flakt ar det enda vi gor nar det ar riktigt varmt...men det ar svart att halla dom nagorlunda kalla :)

• marlene23

Jag skulle ha en liten blomspruta med vatten i som jag skulle spraya dottern med i värmen under dagen (alltså inte med stråle, utam så det bara puffar)

• The Bumblebee
    marlene23:
    Vad tråkigt att det var så dåligt Jag som trodde att jag hittat värsta superbraiga prylen. Helt värdelöst om det gör så att det blir ä_n_n_u varmare i vagnen ju!
    Hade nästan bestämt mig för att köpa ett till nästa bebis - nu tror jag att jag låter bli...
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. (050303) ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ (060418).?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • llama

Jag med! Helt otroligt att man kan skicka mäniskor ut i rymden, men ingen kan uppfinna ett solfilter för småbarn!!!!

• komvarje

Jag har last era kommentarer om solfilter for vagnen, och tankte bara saga att jag ar nojd med min.
    Den ar latt att satta pa, den har tva lagen sa att den ena ger totalt skydd runt om (som en burka nastan med ett nat-fonster..) och det andra skapar nan slags skarm. Det ar skarmen jag anvander mest och det fungerar jatte bra! Den tacker sa att solen inte kommer in aven nar den ar lag, och som sagt jatte latt att satta pa och ta av, coh det gor inte vagnen for varm.

Kolla in den har linken (denna gar direkt till vagn skyddet): Titta pa "Pretect a Bub Shade"
    www.cancercouncil.com.au/shop_frameset.asp
    Denna bilden visar bara "burka" versonen, men som sagt sa har den ett annat battre lage.
    Det gar kanske att fa det sant till dig i Barcelona? Vart att kolla...

Lycka till igen!

• siamusen
    marlene23 skrev 2007-05-24 15:09:57 följande:
    Jag skulle ha en liten blomspruta med vatten i som jag skulle spraya dottern med i värmen under dagen (alltså inte med stråle, utam så det bara puffar)
    Vi brukar köpa Evian i sprayflaska. Vet inte om det finns hos er men kolla.
  • ökenblomman

Parasoll och skugga är vad vi använder oss av. När vi använder barnvagn har vi dubbla parasoller, när vi bär dottern (1 år) har vi ett stort svart paraply. På morgonen och sen eftermiddag använder vi inget skydd. Vi undviker att gå ut mitt på dagen, då plaskar hon gärna i sin lilla bassäng på terrassen. När det är runt +40 stannar vi inne i luftkonditioneringen och går bara ut i nödfall. Vår dotter blir supersvettig och får värmeutslag om hon har kläder på sig så ofta har hon bara blöja eller trosor, vi använder också nättröjor som är svalare än t-shirts.

• Annaïck

I Frankrike kan man köpa en sorts vatten spruta med evian som ger som ett moln med vatten över barnet - svalkar bra utan att barnet bli dyblött.

Vi hade bara blöja på vår dotter och solskydd över barnvagnen. När det var som varmast var vi inomhus. Glöm inte hur varmt det blir inuti vagnen. Kolla barnet regelbundet att det inte är för varmt.

På stranden var det parasoll och annat smått och gott för att hålla solen borta.

Jag tycker absolut inte att du ska utsätta bebisen för direkt solljus med bara solcreme som skydd. Vi hittade också en sorts tunn antisolfilt på babyland som vi la över vagnen när hon sov.

Jag ammade ofta för att hon inte skulle bli uttorkad.

• komvarje

Min mamma var valdigt besatt av tanken pa att vagnen blev sa varm inuti nar hon kom och halsade pa i somras i Australien.
    Hon hade darfor kopt med (fran Sverige) en napp med termometer i for att kolla att barnet inte overhettas! Hon tyckte ocksa att man skulle satta upp (vi har inte gjort det) en termometer i vagnen for sakerhets skull...

• llama

Har ni givit extra vatten till era spädbarn???

• siamusen

jag ammade som vanligt, lite mer kanske.

Svar på tråden Hur svalkar ni era barn??? Solpreparat för spädbarn??