• Nanna70

Tyskspråkiga i Sverige?

Finns här fler tyskspråkiga som bor i Sverige? Det vore kul att prata lite med er i så fall. Jag är gift med en (ex-) tysk man, vi pratar enbart tyska hemma trots att vi bor här i Sverige. Jag är dansk dessutom, det brukar folk alltid tycka är väääldigt logiskt att vi då bor här
    Jag är lite nyfiken på hur ni hanterar språken, hur ni har blivit bemötta i skolan (om ni har skolbarn) mm

• Svar på tråden Tyskspråkiga i Sverige?
  • nickan89

Hej Nanna70!
    Var bor du? Jag är på jakt efter tyskspråkiga här i Sverige. Skulle vilja träffas regelbundet så att mina barn hör även andra prata "mitt" språk
    Vi bor i Malmö/Lund - området

• Nanna70

Hej!
    Kul att det verkar finans iaf nån mer tyskspråkig här
    Vi bor lite norr om Växjö, så det är ju iaf en bit från er. Mina barn är 7½, 5½ och 15 månader. Skicka gärna din mailadress om du vill.

• Kiwi75

Hej på er!

Jag är själv från Tyskland och är gift med en svensk man. Bor i Malmö och tycker också det vore kul att träffa andra som talar tyska därhemma så barnen inte glömmer bort sitt ena modersmål... De slarvar gärna.. Vi bor i Malmö...

• BettinaB

Entligen! Nu har jag bott här i två år (och kan fotfarande inte skriver så väldig bra) och var nästan förtvilad!
    Är det någon som kommer från Stockholm - Södertälje området?

• cosmos13

Vi bor i nord-västra Stockholm.

• knufinke

Hej,

jag är också från Tyskland och gift med en svensk man. Vi bor i Malmö och ska få barn i November. Vi pratar mycket tyska hemma nuförtiden, fast det varierar lite från tid till tid. Jag ska också prata tyska med barnet. Vore ju lite konstigt om jag inte gjorde, jag, som faktiskt pluggade språk och tvåspråkighet hos barn :) och är rätt nyfiken hur det kommer funkar.

• Kiwi75

Hej Knufinke!

Kul att ni också bor i Malmö. Vi har precis fått barn nr 3 (de andra är 6 och 8 år) och livet är lite rörigt just nu. Börjar själv nästan tappa bort tyskan.... Hur länge har du bott i Sverige? Det blir 9 år för min del nu till hösten..

• schnatte

Hejsan!
    Jag är från Berlin och bor i Västerås sedan 1998, ojdå, det blir snart 9 år det med! Vad tiden går fort!!
    I alla fall så pratar även jag tyska med min dotter på 14 månader och hon säger några ord redan - om hon har lust.
    Min man är från Kina och vi bor tillsammans med hans föräldrar, dvs. det blir mycket kinesiska här hemma.
    Kul att samlas lite här på familjeliv!

• knufinke

Jag kom till Lund som utbytesstudent 2002 och var där i ett år. Där träffade jag också min man (ganska klassiskt på korridoren). Sedan återvände jag till Tyskland för att plugga klar, medan han åkte till USA i ett år. Efter ett och ett halvt år besökstid kom han till Tyskland i ett halvt år, där han också lärde sig tyska. Sedan dess har han blivit rätt förtjust i tyskan och just nu har jag svårigheter att få honom att prata lite svenska med mig ibland :o)Sedan flyttade vi både till Köpenhamn. Men det blev bara ett drygt halvår och så var vi panka och flyttade till Malmö. Det var förra maj. Sammanlagt har jag alltså bott i Sverige i två år, kan man väl säga. Men på sistone har det blivit ganska lite svenska bara, eftersom vi båda jobbar i Danmark och där pratar jag, oundvikligt som tysklärare, mitt modersmål. Han blandar ihop någonting och tror väl att det liknar danska :o)Varifrån i Tyskland kommer ni?

Svar på tråden Tyskspråkiga i Sverige?