• Maura

ngn som fått både offentlig IVF och ÄD i region skåne?

Hej,

är så sur idag!! Har gjort 6 IVF försök där jag vid två tillfällen fått fram 2 resp 1 ägg. Resterande försök har fått avbrytas då jag inte svarat på stimulering öht, trots att jag sprutat maxdos. Min klinik har minimigräns 3 ägg för att gå vidare till plockning och ET men har trots detta rek. att vi skulle gå vidare med de ägg jag trots allt fått fram eftersom de menat att jag förmodligen har slut på min äggreserv. Jag har först fått besked (även skriftligt) om att de 3 ägg vi fått fram har varit perfekta, sk. guldägg, men när jag nu begärt journalutdrag visar det sig att alla 3 ägg varit 2-celliga med mkt fragmentering och att kliniken gett oss minimala chanser att lyckas. Det kom naturligtvis som en fullständig chock för oss och nu gissar man på att äggkvaliteten och min stackars äggstocksskrutt ev. kan ha förstörts av den aggressiva behandling jag genomgått (6 st försök med maxdos vid alla tillfällen utom det första under ett år). Kliniken rek. nu ÄD men Region Skåne säger att vi inte är berättigade till offentlig ÄD eftersom vi faktiskt återfört ägg vid 2 tillfällen. I vårt landsting, visar det sig att jag hade kunnat göra 2000 IVF försök utan ET och då varit berättigad till ÄD MEN att vi pga de återföranden som gjorts inte räknas till den grupp som behöver ÄD. Varför är det så här, vet ju många andra som fått både IVF och ÄD??? Varför måste man veta ALLT själv?? Om vår klinik nu redan tjänat 100-tusentals kronor på oss, skulle det verkligen vara för mkt begärt att de lämnade riktig information om hur reglerna egentligen är och vad vi riskerade genom att acceptera ET med ägg som vi nu får veta redan var utdömda. H*vete också, är så trött på det här. Är det någon i Region Skåne som blivit beviliad både ÄD och IVF??

Tack på förhand, Kram M

• Svar på tråden ngn som fått både offentlig IVF och ÄD i region skåne?
  • Momme72

Jag är inte någon i Region Skåne men jag vill iallafall säga att det verkar som om du har blivit enormt orättvist behandlad. Bara det att de säger att det är guld ägg som sen visar sig vara direkt utdömda av kliniken!
    Det jag kan rekommendera dig i detta läge är att söka privat ÄD utomlands! Jag har inte varit i någon IVF rulle i Sverige utan gick direkt på ÄD i Finland... Så jag vet väldigt lite om det du beskriver. Skickar dock en stor kram till dig och hoppas du orkar kämpa ett tag till!

• Maura

Tack Momme, det känns skönt att ngn förstår. Visst kommer vi att fortsätta kämpa och ja.. på något sätt skall man väl få fram pengar men det är bara så hemskt att vara helt utlämnad till andras (idiotiska) beslut. Kram M

• Honey79

Hej Maura...

Jag tror att vi går på samma klinik och är helt chockad över att de ljög för dig! Fick med veta att jag hade ett guldägg som jag nu ruvar på men blir ärligt talat orolig nu när jag läser vad du råkat ut för.

Tyvärr vet jag inget om ÄD, men.... lite långsökt kanske men en bekant till mig med hög FSH-nivå blev gravid i 40-års ålder efter att hon gått hos en kinesisk akupunktör i malmö. Du har säkert testat allt men jag tänkte jag skriver det ändå.

Stå på dig och överklaga regionens beslut! Kram!

• Maura

Hej Honey, tack för ditt svar. Först och främst tror jag inte att du behöver vara orolig. Jag kan inte tänka mig att kliniken ljuger medvetet, det är nog snarare frågan om ett misstag. Trots det blir man ju ganska ledsen och förvirrad när något sånt här händer och om det då dessutom kan ha påverkat våra chancer till ÄD kan jag inte hjälpa att jag tycker att livet känns onödigt tungt och orättvist. Jag kan i ärlighetens namn inte svara på hur jag hade gjort om vi fått välja om men nog hade vi funderat ordentligt om vi vetat att våra två ET medförde ett totalt stopp för ÄD medan chanserna vid dessa ET var minst sagt minimala. Nu trodde ju vi att vi hade goda chanser, trots att äggen var så få just i och med att vi hade så hög kvalitet på äggen. Minns jag fel.. är det så att du arbetar på FK? Tror du verkligen att man kan överklaga? Vi är nog rätt dåliga på att stå på oss, både jag och min man. Kram M

• Honey79

Klart att du ska överklaga!!!!!!! Har du fått ett skriftligt beslut? Du måste berätta som det är för nämnden eller vem det är som beslutar det och säga att om ni hade vetat att äggen var av dålig kvalité hade ni aldrig gått igenom det! Jag undrar om läkaren tar reda på kvalitén innan han hämtar en för ET? Det går alltid att tänja på lagarna lite! Har ni ansökt om ÄD? Hur har du fått detta besked? Har ni nån läkare som kan hjälpa er?

• Fiaflopp

DU SKA ÖVERKLAGA VÄNNEN!!!!!
    Helt sanslöst,blir så förbannad och ledsen...

• Maura

Nej jag har inte fått ett skriftligt beslut. Jag hade bett om en remiss till ÄD och kliniken sa att de hade skickat en. När jag bad om en kopia visade det sig att de inte skickat remiss men ett brev till en dam som enligt deras uppgift är ansvarig för ÄD.(där de iofs. sa att ÄD var det rimliga alternativet i vårt fall och där de beskrev att det nästintill varit omöjligt att stimulera fram några ägg samt att äggkvaliteten varit mkt låg. Samtidigt ifrågasätter de dock mina uppgifter om att vi skulle vara berättigade till ÄD genom att säga att man har ju faktiskt genomfört ET och att jag därför inte borde få offentlig ÄD).

Jag har ringt till damen i fråga och det är alltså hon som säger att hon inte kommer att bevilja oss ÄD. Till saken hör också att vi faktiskt är berättigade till 3 IVF försök med ET men att vi bara utnyttjat 2 av dessa. Jag trodde därför att garanterat skulle kunna byta vårt sista IVF mot ett ÄD försök om ngn i värsta fall skulle vilja krångla. Well..

Jag får fundera på hur vi skall överklaga. Tusen tack alla för att ni bryr er. Kram M

• Tagetes66

Jag blir så förgrymmad när jag läser detta !
    Av VILKEN orsak nekas ni ÄD ?! Du får ju inte fram ägg !
    Och vad tycker den som sitter på pengarna att ni skall göra istället ?! Grrrrrrr.....

Kräv skriftligt beslut med MOTIVERING !

• Maura

Tack alla fina, goa tjejer. Det värsta är på ett sätt att man liksom inte har någon ork kvar. Det känns som om luften bara gått ur och som om avgrunden öppnat sig. Det är också svårt att tala om detta med min sambo, vi är både ledsna och besvikna på var sitt håll och kanske på var sitt sätt... Jag kommer i alla fall ta ny kontakt i morgon och kräva skriftlig motivering. I Region Skåne har alla IVF patienter rätt till 3 IVF försök inom landstingets försorg. Vi har ju inte kunnat utnyttja alla dessa försök eftersom det inte går att stimulera fram ägg på mig. Trots detta, om man nu skall hård-dra det hela, menade ÄD damen alltså på fullt allvar att vi hade rätt att utnyttja kvarvarande IVF försök (tänk alla pengar och resurser DET skulle kosta) trots att man redan konstaterat att det alltså är i princip omöjligt för mig att få fram några ägg. Då är det alltså rimligt att tänka att jag har rätt att utnyttja min plats i IVF kön trots att våra chanser är minimala och samtidigt hindra andra, friskare, tjejer med större chans att lyckas att komma fram i kön??!! Däremot är vi alltså inte berättigade till ÄD och vi kan inte ens byta kvarvarande IVF mot ÄD försök. Hur tänker de???

Än en gång, tack för att ni bryr er, det betyder oerhört mycket. Kramar M

• Nuet

Byråkrati och paragrafryttare! Typiskt Sverige! Hur vore det om de använde sitt sunda förnuft ibland undrar jag?

Hämta lite kraft och kämpa vidare! Du orkar!

Svar på tråden ngn som fått både offentlig IVF och ÄD i region skåne?