• akleyan

Nån mer med epilepsi här?

När jag födde mitt första barn så fick jag ett krampanfall, det visade sig att jag har medfödd epilepsi. Har inte haft några besvär varken innan eller efter. Så det var nog bara en så stor påfrestning på min kropp.

Nu är jag gravid igen o vill absolut inte utsätta mig för risken att få ett nytt anfall vid en vaginal förlossning, så jag hoppas att jag är berättigad ett kejsarsnitt.

Är det någon mer som har ep? Har ni fått kejsarsnitt, eller har det gått bra ändå?

• Svar på tråden Nån mer med epilepsi här?
  • novembersol

Jag har epilepsi, har haft det i 17 år nu och kan väl inte direkt påstå att den är under kontroll normalt sett. Nu är jag gravid och mår därför prima!

Mitt första barn föddes vaginalt och utan några som helst problem, men barnmorskan var väldigt mån om att jag inte skulle bli allt för slutkörd under förlossningen.

Nu väntar jag nr.2 och ser det som självklart att föda vaginalt, ett kejsarsnitt är ju en såpass mycket större påfrestning för kroppen.

Jag förstår din oro, men tror det finns bättre lösningar än kejsarsnitt för din del.

• Prisssan

Jag har ep och haft det sen jag var fem, i 21 år snart då. Den är inte speciellt underkontroll just nu. Jag har anfall och jag har olika sorters anfall.

Min ep var jättejobbig under grav men själva förlossningen gick bra. Min ep blev något bättre efter förlossningen, har mindre grand mal nu och fler petit mal. Pest eller kolera egentligen men de små är ju lättare att ha i vardagen!

Lycka är ett val..
  • akleyan

Jag måste logga av nu, ska åka bort ett par dagar, men om det är okej så återkommer jag till er, för jag har massor med frågor!

Hej så länge

• Prisssan

Återkom du. Jag svarar gärna på det jag kan.

Lycka är ett val..
Svar på tråden Nån mer med epilepsi här?