• tröskan

fyra missfall dag 6+0???

Hej på er alla...

Känner mig alldelses trött efter att just gått igenom mitt fjärde missfall på i stort sett exakt samma dag (6+0).
    Hade mitt första missfall i sep -03. Fick sen en son i sep -04 (med mycket blödningar i början av graviditeten. Sen dess har jag haft tre missfall till, aug -06, sep -06 och maj -07. Sista gången fick jag progesteron och jag hade inga småblödningar som jag haft redan från början de andra graviditeterna. Jag trodde verkligen att det skulle gå bra, men dag 6+0 började jag plötsligt blöda och dagen efter kom slemhinnan och alltihop ut.Någon som har erfarenhet av enbart sådana här missfall och som har några tips och råd? Har ni gjort utredningar. Min gyn tyckte att vi skulle koppla bort allt fram till hösten och då ta lite prover. Trodde att vi behövde en paus och först höll jag med, men jag har nu insett att det är omöjligt, då bebisar är det enda som kretsar i mitt huvud. Hoppas jag får ta proverna så fort som möjligt...

Tack och lycka till!!

• Svar på tråden fyra missfall dag 6+0???
  • Finessan

Hej, jag beklagar dina missfall.

Jag tycker inte alls att du ska vänta eftersom det tar tid med en utredning också. Vissa av provsvaren kan ta jättelång tid och inte sällan behöver en del prover tas om.

Den här tråden handlar om missfallsutredningar och det finns en hög goa tjejer där som är kan ge dig goda råd:

www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html

• Honung

Hej! Har inte direkt samma erfarenhet som du när det gäller missfall vid samma tidpunkt. Mina har kommit tidigt, men det har varit lite olika omständigheter (ett MA i v11, två missfall, varav ett i v6 och det andra vet jag inte riktigt pga det var så tidigt). Vad jag däremot kan känna igen mig i är frustrationen i att behöva vänta på utredning. Till mig har de också föreslagit att vi ska få komma till hösten. Det känns ju som det är flera år dit. Jag vill ju göra allt NU. Dessutom brukar man ju oftast inte hitta något vid utredningarna så det känns som jag bara vill ha det gjort för att få fortsätta prova. Någon gång ska man väl lyckas... Just nu känns det som jag sitter i karantän. Men, å andra sidan orkar jag inte med så många missfall till. Tre på 5 månader räcker ganska bra. Dessutom finns det ju vissa grejer som går att behandla, tex ämnesomsättningsproblem, ARC-resistens etc. Så visst vill jag ha utredning, men helst i går. För när man väl har fått bebisar i huvudet så är dte svårt att fokusera på annat. Eller hur?/Honung

• tröskan

Tack för era svar. Honung när du pratar om utredning går du till en speciell läkare då och gör massa undersökningar eller hur fungerar det? På min gyn verkade det bara som att jag skulle få en remiss till labb på vårt sjukhus där de skulle ta en massa prover på mig och några på min sambo. Är det kanske inte en riktig utredning eller?

Tröskan

• Honung

Hej Tröskan!
    Det låter som en riktig utredning. Även om en riktig utredning ska kompletteras med undersökning av dig rent gynekologiskt också. Man kan spruta in koksalt i livmodern och titta med ultraljud för att se att förhållandena i livmodern är som de ska. Men om de ska ta prover på både dig och din partner låter det definitivt som en ok utredning. De har nog planerat in för ordentlig gynus av dig också. (Sen slant jag på tangentbordet, jag menade APC-resistens, inte ARC...)Mvh Honung

• tröskan

Okej. Tack för ditt svar. Har någon av er barn sen tidigare?
    Lycka till!
    Mvh Tröskan

• Honung

Hej!
    Ledsen att säga att jag inte har det. Men hade tänkt att fixa det så snart som möjligt. Känner mig alltmer positiv för varje vecka som går. Jag har hittills haft så tur att jag har blivit gravid på första försöket alla gånger vi har försökt, det är ju också därför jag haft så många missfal på kort tid (3 st januari till maj i år). Nu låter jag kroppen vila lite och fyller på med lite vitaminer.

• hmaggan

Hej..
    Jag beklagar och lider med dig. Har själv haft 2mf seaste halvåret men är nu gravid igen men tidigt v.6...skoj men är jätteorolig!
    Jag har funkat som "Honung", blivit gravid på första försöken
    Men tyvärr ingen lycka, har inga barn sen tidigare!

Det finns så mkt att läsa om ang detta men innan man var mitt i det själv visste inte jag så himla mkt om det men sorgligt nog vad vanligt det är.

Stå på dig nu så att du får ta lite prover...skönt att börja någonstans. Jag tänker kräva det om det inte går vägen den här gången. ( det kan ju vara en "rubbning" av något slag och en enkel behandling för att slippa gå igenom mf, för det är tungt )

Lycka till...heja heja!!!!!!
    mvh
    hmaggan

• Finessan

Tyvärr har jag heller inga barn, men nu känns det lite hoppfullt eftersom man hittade "fel" på mig under missfallsutredningen. Jag hoppas att det är det det beror på och att allt kommer gå vägen nästa gång.

• tröskan

Hoppas verkligen att ni lyckas!!!! Det är en sån otrolig lycka som inte går att beskriva. Trots allt är jag otroligt lycklig lottad som har min underbare son och varje missfall gör detta extra tydligt för mig och min sambo. Man uppskattar verkligen vad man har och inser att det inte är någon självklarhet. Det missfall jag hade innan honom var det värsta helt klart. Men det som gör mig mest ledsen är att han kanske aldrig kommer att få något syskon. Jag vill inte att han ska vara ensambarn.

Finessan vad hittade de för "fel" och vad gör de åt det?

Kramar till er alla!
    Tröskan

• mammamian

Tröskan jag har haft mitt andra MF nu på 10 månader och jag är jätteförtvivlad för jag vill ha ett syskon till min flicka som snart blir 4.själv är jag 40.så jag vet precis hur det är.vi kan bara hoppas att våran tur kommer men man har ju lite svårt att tro att det ska lyckas.

• Finessan

Tröskan, det upptäcktes att jag har en ökad benägenhet för blodproppar och det kan vara en orsak till mina missfall på så sätt att jag kan få proppar i moderkakan. Jag kommer att medicinera med blodförtunnande under hela graviditeten och även några veckor efter förlossning. Känns bra med en behandlingsplan.

I och med att du fått alla missfall vid samma tidpunkt är det större sannolikhet att det beror på något än om de varit mer utspridda. Enligt min läkare är det ffa de tidiga missfallen som beror på blodet.

Hoppas att ni får ett syskon!

• tröskan

Hej..

Finessan jag tycker också att det känns så konstigt att alla missfall sker vid exakt samma tidpunkt... Dock har jag ju gått en hel graviditet som var helt problem fri vara jag tog mig förbi det första Vul som jag gjorde dag 8+3. Min gyn säger att det kan vara problem med gulekroppen när missfallen är så tidiga. Jag har oregelbunden menscykel och kort lutealfas. Sista gången skulle gulekroppen stärkas med progesteron, resultatet blev att jag inte blödde någonting förrän missfallet kom. De andra gångerna hade jag småblött lite hela tiden.

Mamma mian, jag håller tummarna för dig och även er andra!!!

Tröskan

• mammamian

Tack så mycket jag känner mig väldigt ledsen vill att min flicka ska få ett litet syskon.men det kommer hon nog aldrig att få.jag blir ju gravid av pergon men dom vill inte stanna.min läkare sa att du är ju faktsikt 40 år.

• Finessan

Mammamian, du gör rätt i att försöka sluta röka. Som jag svarade i en annan tråd så påverkar rökning även missfallsrisken. Börja där och se sen vad som händer, förhoppningsvis leder det till ett syskon.

Svar på tråden fyra missfall dag 6+0???