Vad är ett "normalt" hb värde när man e gravid?
Hej vad är ett normalt järnvärde när man är gravid?
Hej vad är ett normalt järnvärde när man är gravid?
Vissa har högt Hb-värde andra har lågt, jag ligger i normala fall på Hb på 149, vid inskrivning hade jag 146-149 utan att det var något "intorkningsvärde" som någon skrev. Det viktiga med detta är väl att notera att alla behöver absolut inte äta järn under graviditeten som BM och apotek försöker pracka på en .
HAr äntligen segat mig upp till 119 tror jag får godkänt om det bara håller i sig. Var nere på 106. Tror också att man ska ligga över 120
Under mina två tidigare graviditeter så har BM tyckt att allt över 110 var bra och att jag inte behövt ta extra järn då.
Ska bli intressant att höra om min nya BM har en annan uppfattning.
Förra grav hade jag 129 i v25 och åt inte järntabletter förrän v36 då det hade sjunkit till 115 då ville bm att jag skulle ta tabl.
men sedan så har ju kroppen reserver som den tar ifrån också och därför kan det vara bra att äta järn när man ligger på 110-115 för det går ju snabbt sedan när resrverna tagit slut.
Jag hade 137 i hb vid inskrivningen med denna kotten och bm tyckte att jag skulle äta en tabl om dagen. När jag va uppe o träffade en läkare i v 18-19 så hade det sjunkit till 118 och nu sist i v 24+ så hade jag ramlat ner till 105. Detta trots intag av en Niferex/dag. Så jag fick öka dosen till två Niferex/dag. Ska till bm i nästa vecka så då får vi la se vad det ligger på om hon nu sticker alltså... Det gör dom inte varje gång här!
Ojdå, d¨var det därför min BM såg så förvånad ut när mitt sjunkit från 122 till 84, tänkte inte så mycket på det då...
Mitt hb sjönk från 133 till 115 när jag blev gravid så jag fick börja med Niferex på bm´s inrådan. Ska bli intressant att se vad värdet är nästa gång jag testar.
jag har 117 i hb nu sist å får äta järn tabeltter...
men vad betyder hb igentligen? nån som vill förklara =)
Jag har 110 och det ju lite lågt. Min läkare här i Italien sa att jag var tvungen att börja ta sprutor och gav mig ett recept och en spruta som hon sa att jag skulle ta i skinkan varje dag. Mer instruktioner än så fick jag inte och jag tycker det verkar jätteskumt. Ska byta läkare och börjar med att försöka öka järnintaget via kost samt äta mer c-vitamin. Kanske ska köpa järntabletter också...
Hemoglobin, ofta förkortat Hb, är ett protein som hos människan och många andra djur står för syretransporten i blodet. I äldre litteratur stavas det ibland hämoglobin. Hemoglobinet transporterar syre från lungorna ut till kroppens övriga vävnader såsom musklerna, där hemoglobinet plockar upp avfallsprodukten koldioxid och fraktar det tillbaka till lungorna, där det lämnar kroppen.
Namnets hem kommer från hemoglobinets järninnehållande hemgrupp, som binder syremolekylen och ger blodet dess röda färg, och globin syftar på själva proteinet som liksom övriga proteiner i blodet är globulärt det vill säga mer eller mindre runt till formen. Halten av hemoglobin i blodet kan ses som ett mått på blodets förmåga till syretransport, och kallas blodvärde. Det finns flera sjukdomar som orsakas av mutationer i genen för hemoglobin. De vanligaste av dessa är sickle cell-anemi och thalassemi.
mellan 120 och 160 eller 150 sa min barnmorska...
allt över 140 är högt hos tjejer men inte super högt. trillar du upp emot 150-160 är det alldeles för högt! Killar däremot kan ha upp emot 150-160 innan man reagerar allt för mycket.
hamnar man under 110 eller 100 så är dett alldeles för lågt och man kan t.ex ha järnbrist.
Källa: dagens föreläsning i medicinsk grundkurs på vård & omsorgsprogrammet
Jag hade 107 i hb (v. 30) idag när jag var dit, men jag äter ju redan järntabletter, de sa inget om det, ska dit igen om 1 vecka iof. För en månad sen hade jag 124,
jag hade i v 15 140 hade lika på inskrivningen i v 10.. var dock ner på 130 och vände efter en stor blödning i v 11.. jag hade även bra reserver så bm tror inte ja behöver äta nå tabletter...
Jag hade 100 vid inskrivning och började äta niferex en per dag men inte har de gjort tätare koll ändå. Är i vecka 25 nu och ska till bm i morgon för först gången sen inskrivning ska bli spännande att se om jag är vid liv eller ej :)
jag sjönk från 132 till 118 mellan v.14 och v.24 och fick "order" att äta två järntabletter (Niferex) om dagen.