• Lena80

Ni som har Volvo S40

Vi tänker köpa bil och det ser ut att bli Volvo S40. Vi kör rätt mycket och funderar på diesel men även bensin. Vi har haft en V40 och den har tagit MYCKET bensin (T4). Hur är det med S40, tar den lika mycket bensin? Volvo är väl känt för att dra mycket bensin har jag förstått men betyder det att även Volvo diesel bilar tar mycket diesel?

Det står mellan en S40 diesel och en S40 bensin. Saken är den att den som går på bensin är mycket billigare MEN drar den mycket bensin så vill vi inte ha den. Någon som kan hjälpa mej med detta?

• Svar på tråden Ni som har Volvo S40
  • akutpsykologen

Köp en diesel för den drar ingen bensin alls :)

• pandakungen
    akutpsykologen skrev 2007-05-29 13:52:09 följande:
    Köp en diesel för den drar ingen bensin alls :)
    Haha SANT!
  • Marko

Tjena!

Jag skulle inte vilja påstå att S40:n drar speciellt mycket bensin......

Du skriver att ni hade en V40 T4....T4 sa ju allt....Lite mer hästar. Lite tyngre "gasfot"...Det blir ju så att den givetvis drar mer....

Har en bekant som också har en v40 2.0 inget speciellt...Den drar mellan 0.75-0.9 beroende på körsättet.

S40 bensin ca 0.6-0.85 beroende på körsättet.
    S40 diesel ungefär lika mycket. Bara att den är dyrare i SKATT OH MY GOD....

Kör mycket = bättre med diesel....beror på definitionen av "köra mycket". Jag kör också mycket. Klarar mig bra ekonomiskt med min bensindrivna bil....

Jag skulle ta en s40 bensin om jag var ni!

Lycka tilL!
    Mvh Leo

• SkåneP

Vår S40 2.0T påstår sig dra 0.77 l/mil för en snitthastighet på 73km/h.

• YNWA

Vi har en V40 T4 från 98:a.
    Drar i snitt 0,9l/mil, tycker personligen inte det är så illa.
    Men det beror väl säkert som du säger på hur tung högerfoten är =)

• Kalle74

KÖr själv en V40 2.0T  är man tung på högerfoten så kostar det. Men samtidigt som är du snäll med gasen så drar den lite oxå. Men å andra sidan så älskar köra om å leka med turbon så ;)  Tacksam bil ;)

ps..  vad är det för skillnad mellan T4 och 2.0T alltså mer än hästkrafterna har hört att det ska vara samma bil bara att ska vara en större turbo eller att det sitter ett annat chip  till och med hört att det är slangarna  från turbon som skiljer dom åt .. Myter ?  nyfiken ;)

• Wipperman

Jag har en Volvo S40 challenge.
    Inte riktigt den optimala familjebilen då den bara har förarstol.
    Tekniskt sett är det en OK bil bortsett från växellådorna som kommer från Renualt och är usla.
    Vår bil drar 20 liter i timmen, vilket ger ungefär 2.2 liter/milen

Svar på tråden Ni som har Volvo S40