• Snowstorm

Babybonus i Australien???

Hej

Jag o min australiensiske sambo väntar vårt första barn i nov. Nästa år nån gång är det tänkt vi ska flytta till Australien
    Den här babybonusen man får när man får barn i Australien, har vi också rätt till det?? Vi kommer ju få barnet i Sverige men barnet kommer ju vara halvaustralienare.

Nån som vet? Eller var jag kan hitta info om detta??

• Svar på tråden Babybonus i Australien???
  • mamje

babybonus? låter intressant! Vad är det?

• Snowstorm

Det är en engångssumma på ca 5000-7000 Aussie Dollars (ca 25-35000 SEK) man får när barnet föds..Kommer ej ihåg exakta summan...

• komvarje

Ja man far runt $4000 for att man har fatt barn..
    Hoppas ni far eran bonus, alltid vart att forsoka!
    Det ar ju egentligen bara smapotatis gamfort med Sverige eftersom man varken far betald foraldrar ledighet har eller barnbidrag har... Sjalv sa var dom jatte kritiska for att jag var Svenska (dom "glomde" visst att jag varit i Aus i 11 ar och betalat skatt etc) och dom trodde, verkade det som, att jag bara kommit till Aus bara for att foda barn for att fa mina $4000..... (lite komiskt nar man tanker pa hur manga tusen man far i sverige om man raknar fran barnet ar 0 - 16 ar!). For att inte namna att min man ar Aussie, sa svensk fru eller inte borde inte spela nan roll.

Men som sagt, hoppas ni far det, jag kanske hade en speciellt kinkig handlaggare! ;)

• Nillax

Babybonusen ar $4000.00 nu och hojs till $5000.00 i juli.
    Jag ar i Australien pa provisional spouse visa (blir permanent nasta ar) och jag (vi) ar berattigade till baby bonusen och dessutom tax benefits.

Lite OT men vart att namna:
    Har ni dessutom inte agt hus i Australien sa far ni ett first homeowners grant pa $7000.00 nar ni koper ert forsta hus och beroende pa vart ni bor blir stamp dutyn reducerad. I NSW sa ar den helt borttagen om man koper hus under $500 000.

• Canberra

Jag tror att barnet maste fodas i Australien for att ha ratt till bonusen, tror inte den galler for familjer som flyttar hit med spadbarn, tyvarr. Det var ju ett initiativ som staten introducerade for att uppmuntra familjer att skaffa fler barn (da fodelsetalen ar alldeles for laga). Som att man sitter dar och tanker, 'egentligen vill jag ju inte ha barn, men ok, 16 000 kr - wow, gor mig pa smallen alskling!'.

Lite OT. Daremot kommer ni att ha ratt till andra formaner nar ni kommer hit, bland annat rabatt pa dagistaxan och, om ni har lag inkomst (tex for att du inte jobbar utan ar hemma med barn ett tag), ett bidrag fran Centrelink. Vet inte exakt hur det funkar men en kompis till mig har ratt till det - hon doktorerar och har darmed ganska lag inkomst (runt $20 000/ar), men hennes man tjanar bra. Kolla upp lanken som Komvarje hade, den ar ganska bra. Systemet ar struligt! Det basta ar egentligen att ga in pa ett Medicare/Family Assist-kontor och be om rad pa plats.

• Canberra

Glomde saga, reglerna for familjeunderhall och bidrag kommer att andras nu 1 juli, sa att det tydligen ska bli lattare att soka och fa dessa olika bidrag och man far ratt till lite mer. Tror tex rabatten pa dagisavgifter kommer att hojas (tack och lov!) och att man inte behover vanta lika lange pa att fa tillbaka pengarna (om man gor som vi, betalar full taxa under aret och soker rabatten i samband med deklarationen i juli-augusti).

• Nillax

Helt ratt Canberra...tankte inte pa det. Barnet maste fodas i Australien.

• Snowstorm

Hmm tänkte nästan att barnet var tvunget att födas i Australien...Ska kolla upp om man får något bidrag dock, i och med att vi kommer leva på en lön o min sambo inte har något högavlönat jobb direkt. Har för mig att man kan få det om den totala nettolönen är under en viss summa. Hmm mkt att kolla upp så här innan flytt Skönt att ha mkt fixat nu, sen när bebisen kommer i nov så kan man koncentrera sig på det, så behöver det inte kännas så stressigt allt.

Tack för era inlägg! Skönt att prata med svenskar i Oz som har lite erfarenhet i bagaget o vet hur saker o ting funkar...

vi hörs säkert snart igen i någon annan fråga

• Nillax

Hej Chocolate.
    Det finns Family Tax Benefits (Part A & B) men det ar inte mycket och man maste tjana ganska lite.
    Lanken till familyassist ovan har mer info

Lycka till

Svar på tråden Babybonus i Australien???