• Hallonröd

Mer än - mindre än. Vilket tecken är vad?

Tecknen > & < .....vilket är vilket..?.....blandar alltid ihop dom....Fundersam

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Svar på tråden Mer än - mindre än. Vilket tecken är vad?
  • Ninso

Det är kanske lättare att komma ihåg om man tänker att 'munnen' gapar åt det större värdet, 1

• SystraMi

Jag har fått lära mig att tänka "det lilla äter upp det stora". Öppningen ska alltså vara åt det stora talet.

• Sötisnosen

När jag gick på lågstadiet, eller mellanstadiet eller när det nu var man lärde sig det där så sa våran lärare att det var en krokodilmun och att den alltid pekade mot det som var större.

Gapet mot siffran ( x 5 ) betyder att x är större än 5.

Brukar fortfarande tänka så ibland när huvudet är trögt.

Är du superintresserad finns det någon som skrivit en lååång artikel på sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6rre_%C3%A4n-tecken

• Hallonröd
    Nennis1 skrev 2007-06-01 14:31:30 följande:
    Vilken tur att någon frågade! Jag hade också glömt... det var länge sen man gick i skolan nu =) Hoppas bara att jag kommer ihåg det den här gången *skratt*
    Ja...*hahaha*....det blir alltid så att jag tror att > betyder mer än men kom på nu att man fick lära sig i skolan att < var som "en mun som vill ha mer"...eller nåt i den
    stilen.... ...just för att man inte skulle glömma bort vilket som var vilket....Flört
  • Bebis 2008

Jag brukar tänka att där den smala änden är är minst. Då blir det naturlit att >5 är större än fem eftersom den smala änden är närmast femman och femman är då minst. Självklart då tvärtom

• Bebis 2008

Oj vad många som hann komma med bättre förklaringar under tiden jag skrev... Jag får lära mig skriva (och tänka snabbare )

• Hallonröd
    Sladdis skrev 2007-06-01 14:33:41 följande:
    Ett lätt sätt att komma ihåg det är att tänka att när tecknet börjar med den breda sidan är "mer än" och när det börjar med den smala sidan är det "mindre än".>  mer än<  mindre än
    Men nu gjorde du väl fel...?...Flört
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2007-06-01 14:37:09 följande:
    Men nu gjorde du väl fel...?...
    Nä det gjorde du kanske inte men Ninso skrev ju tvärtom...eller beror det på var man sätter tecknet och i vilket sammanhang det gäller...???...

<7 = mer än 7
    >7 = mindre än 7
  • Bebis 2008
    Hallonröd skrev 2007-06-01 14:43:52 följande:
    Nä det gjorde du kanske inte men Ninso skrev ju tvärtom...eller beror det på var man sätter tecknet och i vilket sammanhang det gäller...???...<7 = mer än 7>7 = mindre än 7
    Tvärt om skulle jag säga.
  • Hallonröd
    Leeloo skrev 2007-06-01 14:32:35 följande:
    Det där kommer jag aldrig ihåg, orkar inte ens klura när jag ser dom tecknen. Jag bara hoppar över.
    *Hahahaha*...ja men här gäller det min sökprofil på AMS hemsida, där ska man ange om  sökningen ska visa jobb som varar mer än eller mindre än 6 mån. .... Annars försöker jag hoppa över sånt jag med....matte är inte min starka sida...
  • SystraMi
    Hallonröd skrev 2007-06-01 14:43:52 följande:
    Nä det gjorde du kanske inte men Ninso skrev ju tvärtom...eller beror det på var man sätter tecknet och i vilket sammanhang det gäller...???...<7 = mer än 7>7 = mindre än 7
    4 = större än fyra
  • Hallonröd
    Bebis 2008 skrev 2007-06-01 14:47:14 följande:
    Tvärt om skulle jag säga.
    Men fasen då....vilket pucko jag är idag då....Förvånad...fattar ärligt talat inte nu...för där jag har valt < 6 mån. så betyder det mer än 6 mån. (på Ams hemsida)
  • Bebis 2008

Låter osm någon på ams har problem med detta... Inte helt lätt uppenbarligen.

• Hallonröd
    Bebis 2008 skrev 2007-06-01 14:54:49 följande:
    Låter osm någon på ams har problem med detta... Inte helt lätt uppenbarligen.
    Ja för väljer jag > 6 mån. så får jag bara upp jobb som är mindre än det.
Svar på tråden Mer än - mindre än. Vilket tecken är vad?