• Spinodal

Nyfödd och bo i Österrike

Vi väntar första barnet i januari och i samma veva har möjligheter till arbete i Österrike kommit upp. Frågan är stanna hemma i Sverige eller åka? Vi har var i Voralregionen i 6v förra sommaren och gillar stället. Någon reflektion från redan etablerade eller några som är på väg och i samma
    sitts. Några som redan är i området?

• Svar på tråden Nyfödd och bo i Österrike
  • Oui

Vi bor i Wien sen december och vår dotter är snart 11 månader.
    I början var det jättejobbigt men man vänjer sig ju. Att bo utomlands är ju en erfarenhet för livet och för oss passar det sig väldigt bra just nu när jag är föräldraledig.

Österrike och Sverige är ju oxå ganska lika, så man behöver ju inte sakna något här.

Jag tycker dock det är jobbigt att inte kunna tyska. Man tar sig inte för allt som man kanske skulle vilja som tex babysim, barnrytmik och sånt som man kanske skulle gjort hemma. Det blir ju lite "jobbigare" här eftersom man måste ta reda på mer och sen oxå ha språkbarriären.

En annan jobbig sak är saknaden av familj och vänner. Dels för att man gillar dem men oxå för att man vill att de skall lära känna ens barn. De går ju miste på en del kontakt eftersom man bor långt borta. Just nu är det jobbigt för att det är ju de som skall sitta barnvakt och här känner man ingen och får då ta in andra barnvakter Men å andra sidan tar det ju vara 2 timmar med flyg hit så det är ju inte världens ände direkt...

Jag kan ju babbla hur länge som helst, så fråga istället om det är något speciellt du vill veta Så skall jag försöka svara.

Hur länge skall ni vara borta då?

• Ain

Min man kommer fran Vorarlberg. jag har bott där ett tag, men nu bor vi i närheten av Geneve. Men vi är ju ofta där iaf, sa om du har nagra specifika fragor angaende regionen kanske jag kan svara.

Var skulle ni bo isafall. Snarare i bergen eller i nagon av de större städerna? Det gör ju en väldigt stor skillnad.

Jag tror det finns ungefär 20 svenskar som är skrivna i omradet Sag statistik för ett par ar sedan.

• cmolin77

Hej
    Jag bor i Graz, i SÖ Österrike. Vart vad det du skulle flytta?

Min son föddes här förra året, och jag ska öppna eget 1a Sept i år.

• Spinodal

hej alla,

och tack till alla som kommit med bra information om boende med nyfödd i Österrike. Vi har dock bestämt oss för att stanna i Sverige tillsvidare. Vi får tvillingar (tydligen )och känner att hemmaplan är bra ett tag.

Svar på tråden Nyfödd och bo i Österrike