• Mrs Jörling

Fort Walton Beach, Florida?!

Hej där ute! Finns det någon som som bor/har bott i eller i närheten av Fort Walton Beach, Florida? Min man har fått ett jobberjudande i ett par år där och vi har bara ett par dagar på oss att bestämma oss!!!! Jag har aldrig varit över till USA, och även om min man är amerikan så är jag inte speciellt bekant med den amerikanska kulturen. Jag behöver alla puffar, tips och råd jag kan få! Just nu står vi mitt i mellan ett JA eller ett NEJ! Hur är det att bo där? Skolor? Dagis? Kram Mrs P

• Svar på tråden Fort Walton Beach, Florida?!
  • Jojjann

Hej,

Vi har bott i Gainesville och bor just nu i Tampa. När vi bodde i Gainesville tog vi en långhelg på "the Panhandle" som hela området i nordvästra florida kallas, men det är enda gången jag varit där.

Det finns så många olika sidor av usa beroende på var man hamnar, så det är svårt att säga något specifikt vad gäller t ex dagis och skolor. Mina barn är också så små så de börjar inte preschool förrän till hösten. Fort Walton och området däromkring är väl till stor del en turistdestination på både gott och ont. Gillar man strandliv och havet är det ju jättefint, men det verkar vara en bit till andra större städer.

Generellt tycker jag att det på många sätt är lätt att komma in i det amerikanska livet, speciellt om man har barn. Amerikaner är oftast väldigt öppna och speciellt i Florida är livsstilen väldigt avslappnad.

• jlhm

Jag tycker ni ska tacka ja, tror inte att du kommer att ångra det.
    Två år går ju också ganska fort så om ni inte trivs så vet ni ju att ni ska flytta tillbaka till Sverige.

Själv bor jag med familj i New Jersey och trivs mycket bra. Våra grannar är suveräna och mycket trevliga och hjälpsamma och jag tror/hoppas det är detsamma i Florida.

• Augusti Blomman

Jag tycker absolut att ni ska ta chansen att åka över.
    Jag och min sambo ska också flytta till Florida (Boca Raton) men inte förräns till Vintern. Min sambo är från NYC och har bättre chanser till att få bra jobb där än i sverige. Jag har själv bott flera omgångar i New Jersey tidigare och har trivts jättebra.
    Florida är väldigt fint, men också extremt varmt, så om man inte gillar värmen så är ju inte Florida någon direkt hit.
    Om du i värsta fall inte skulle trivas så kan ni ju alltid flytta hem till Sverige tidigare.
    Det verkar vara en bra ide eftersom din man är amerikan, och du inte har så mycket erfarenhet utav den kulturen så tycker jag att detta är ett perfekt tillfälle för dig att skaffa den erfarenheten!

• Mrs Jörling

Tack för alla svar!! Ja, jag ser det här som en chans för mig och våra barn att leva i min mans hemland under en lite längre tid än bara åka dit på ett par veckor...men jag är väl inget jättefan av extrem värme direkt,har hört att det är ungefär som vi har det i Spanien men väldigt mycket fuktigare!? Är också orolig för orkanerna som ofta kommer dit, vad för erfarenhet har ni av dem? Usch, det här är supersvårt!! Vi fick bara några dagar på oss att bestämma!! Vi ska flytta ner till Spanien (Puerto de Santa Maria)om några veckor, under ett år, och det hade vart skönt att se hur DET gick först innan vi fattade ett beslut om Florida. Min dotter ska börja på en Amerikansk skola, och om det fungerar kanon så är det lättare att besluta ett JA...men om det visar sig att hon vantrivs och har det väldigt jobbigt så så vore det hemskt att flytta vidare till Florida. Har vi sagt JA så måste vi fullfölja kontraktet! Vi kan alltså inte bara flytta hem om det skulle bli jobbigt...så det är just det, hur jobbigt kan det bli??!!

POSSITIVT: En jättechans som inte kommer igen! Det kommer att ge oss en bra slant att starta upp ett liv i Sverige med då vi kommer tillbaka! (Vi MÅSTE nämligen flytta inom Sverige för att min man ska ha chans att få ett bra arbete, och den första tiden kommer att bli tuff ekonomisk sett)!Leva i min mans hemland och kultur! Träffa hans familj då och då (ca 15 tim bilvägs resa)! Se saker som vi aldrig skulle få se! Jag kan fortsätta mitt arbete där! De står för flyttandet av alla våra saker. NEGATIVT: Det blir många skolor för min dotter under några år (nu i Spanien, i Florida och tillbaka till ny skola i Sverige)! Vi kommer inte att ha vårat boende kvar i Sverige om vi väljer att flytta till Florida, men om vi kommer hem efter året i Spanien så står allt kvar vilket kan kännas som en skön trygghet att starta ifrån då vi har släkten och vännerna här!

*djup suck* ...det här är så svårt...

Kram!

• Augusti Blomman

Jag har ingen direkt koll på orkaner och så, men det finns det säkert andra på familjeliv som bor i florida som har.
    Men vad det gäller värmen så är det ju som du sa mycket fuktigare värme i på östkusten i USA, jag försökte hålla mig inne mitt på dagen och är ute på förmiddagarna och kvällarna.

Vad kul att ni ska flytta till Puerto. Jag bodde i Rota som ligger precis brevid under en vinter för några år sedan. Jättefint där och mysigt, inte lika turistigt som andra sidan av spanien.

Jag förstår om det ät ett tufft beslut och det gäller ju att väga in alla för och nackdelar. Men jag skulle absolut valt att åka!

• Jojjann

Hej igen,

Ja, värmen här nere på sommaren är ganska jobbig pga luftfuktigheten, men det är skönare här vid kusten än vad det var när jag bodde i Gainesville. Så kan man ju också tänka på att "vintrarna" är sköna och att man kan vara ute jättemycket då utan att behöva pälsa på sig. Det kändes lite bakvänt ibörjan att ha sommaren som den sämsta årstiden eftersom man är så van vid att ha det att se fram emot när man bor i Sverige, men när barnen kan vara ute och leka i december utan jacka är det ändå rätt skönt.

Under våra fem år i Gainesville blev vi träffade av två orkaner (med ca 3 veckors mellanrum den orkantäta säsongen 2004). Eftersom vi bodde inom landet då var det väl ok, men vi blev av med strömmen för ett par dar båda gångerna. Det är helt möjligt att man kan bo i Florida ett par år utan att bli drabbad av en orkan, men man kan ju ha otur också. Om ni inte skall köpa huset ni bor blir det betydligt enklare om det händer något. Då kan ni ju helt enkelt åka bort ett par dagar när orkanen kommer och om huset sen blir påverkat är det inte ert problem.

• Mrs Jörling

Tusen tack för att ni tar er tid att svara! Ja, nu börjar jag att få lite mer kött på benen och det lutar mer och mer åt ett JA!!

Om vi gör det här så kommer vi att hyra vårat boende, och har bestämt oss för att bo någonstanns i närheten av Eglin (ovanför Fort Walton beach)...

Jag funderar vidare

Många kramar till er alla!

• ondella

JAG tycker ju att du ska "hålla dig hemma".Hihi!
    Ego?? Jag vet!

Svar på tråden Fort Walton Beach, Florida?!