• drakvinge

Örebro-skena?

Är det någon här som har barn som har eller har haft Örebro-skena pga luxation i höfterna?
    Jag har sökt på nätet och hittar bara barn som ligger med Von Roosen skena, men vi har fått en mycket smidigare variant som kallas Örebroskena. Tänkte kolla om det bara är i Örebro som den används eller som den finns i hela landet?
    Vore trevligt att komma i kontakt med andra föräldrar som har bebisar i skena, Örebroskena eller Von Rosen är strunt samma.

Hur länge fick eller ska era bebisar ligga i skena?
    När upptäcktes det?

Vår dotter fick sin skena vid tre månaders ålder, det upptäcktes av en slump av undersökande barnläkare på akuten när vi sökte för att hon var så förkyld att hon inte kunde hosta upp slemmet och hade svårt att andas.
    Hon ska troligen ha det i sex månader dygnet om och ännu längre nattetid. Det känns som en evighet och jag tycker det känns tråkigt att de inte upptäckte det tidigare.
    Men samtdigt skönt att de ändå upptäckte det nu iallafall.

• Svar på tråden Örebro-skena?
  • drakvinge

*putt*
    Ingen som har hört talas om eller har/har haft?

• sesssan

Min dotter hade von-rosen. Öreboro skena har jag aldrig hört talas om. Hon hade den i 12 veckor så vi har precis blvit av med den, den 1 juni!

Felicia min ängel!!
  • drakvinge

Vad skönt att hon slipper den nu!

• Anonym (Sanna)

Hej! Min son har en Örebro skena och fick direkt på bb. Han ska ha den i12 veckor, efter två veckor hade höfterna redan blivit som ?normala? men vi ska ändå köra på i samanlagy 12 veckor och sen göra en röntgen för och se att allt ser bra ut! 

jag hade samma skena alltså en örebro skena när jag var bebis och mina höfter är normala, har aldrig haft problem med höfterna heller! 

Kram

Svar på tråden Örebro-skena?