• bigmacoco

    Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!

    Hjälp mig!

    Jag och min sambo hamnade i en dispyt igår angående bilbarnstolar. Jag är född 1970, min syster 1967 och vi satt aldrig i några bilstolar. Som spädbarn var vi fastspända i vagnsinsatsen, och sen satt vi bältade som vanligt.

    Min sambo (född 1974) hävdar stenhårt att han och hans syskon satt i bilstolar (födda -72 resp -76), och att "de minsann inte hade nån "låt gå"-inställning ang detta. Dvs mina föräldrar var slappa. Men min mamma hävdar att det inte fanns bilbarnstolar på samma sätt som idag.

    Vi har inte frågat hans föräldrar ännu men jag vill ha lite info om detta innan vi frågar (de har nämligen en tendens att glömma hur det egentligen var med det mesta för 30-35 år sen...).

    Någon som vet - när kom den första bilbarnstolen?

  • Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!
  • Rosali

    Mansondust:
    Ja det var Pia som hade Debbie i en babysitter. När jag åkte med dig i bil, så låg du i barnagnsöverdelen i baksätet brevid mig. Det var tider det

  • amazonen

    Född 76.
    Satt löst i bilen, ibland mellan framsätena. På bilsemestrar fälldes sätena och det var bäddat med madrasser i volvokombin....Det var skönt att åka så, läste serier och spelade musik på bandspelare...

  • Zenobia

    Vi hade ingen bil, mamma och pappa gjorde av sig med den när syrran och jag föddes. För dom inte skulle få plats med 2 bilbarnstolar vad jag hört iallafall. Så 78:a borde dom ha funnits.

  • Miffomorsan

    Jag är född -70 och har syskon födda -67 och -72.
    Vi färdades mycket i bil, åkte hela Norden runt varje sommar och det fanns inte minsta tillstymmelse till bilbarnstolar i vår bil.
    Jag vet dock att det fanns ett stöd, nåt man skruvade fast på ena framsätet för att på så sätt täppa till gluggen mellan framsätena. Ett sånt hade vi och det var ju kanon för minsta syskonet som alltid stod och hängde mellan sätena.
    Själv var jag den som fick ligga på hatthyllan och minns än idag vad kall bakrutan var mot min rygg när vi åkte upp bland bergen i Norge.

  • Serendipity
    LinksMamma skrev 2007-06-16 23:39:57 följande:
    Min syster som är född 69 satt i en sån som hängdes över ryggstödet i baksätet! Det måste ha varit ännu farligare att sitta i en sån än i ingen alls. Hon var säkert nöjd för hon satt högt upp och kunde se fram mellan framsätena.Jag är född 77 och jag hade ingen aning om att det fanns "riktiga" bilstolar på slutet av 70-talet, jag fick en bälteskudde när jag var kanske 6-7 år, annars hoppade man runt i bilen och lekte eller stod mellan framsätena och kikade fram som någon innan nämnde.Och när man var riktigt liten låg man i vagnsinsatsen i baksätet..Tur man överlevde
    Det måste ju varit en jobbig mellanperiod där mellan att ni låg i vagnsinsats och att ni kunde hoppa runt själv i baksätet. Jag menar, en knappt-ettåring har ju inte så mycket styrsel och kraft, men vill gärna krypa...?!
  • LinksMamma

    Serendipity-

    Jaa det har du rätt i. Kanske man satt i knä i framsätet tom
    Man kan ju inte kräla omkring i baksätet själv när man är så liten! Måste förhöra mamma i morgon

  • Luddvar
    Serendipity skrev 2007-06-17 00:21:31 följande:
    Har Googlat lite nu och:VOLVO gjorde en prototyp för bakvänd bilbarnstol redan 1964!Den gick i produktion 1972!
    Du hittade ingen bild då? *nyfiken*
  • Milla C

    Min storasyster  (född -70) satt i bilstol, men sedan kom jag och tvillingsyster 1973. Mamma ringde Trafiksäkerhetsverket, som tipsade henne om att låta oss vara "lösa" i baksätet, och lägga en bräda över "mellanrummet" mellan baksätet och förarstolarna så att vi inte skulle trilla ner på golvetHemlis. Jättesäkert!


    Pyrets mamma
  • Topdog
    enlitenbitkaka skrev 2007-06-17 00:34:31 följande:
    Någon som vet hur det låg till med detta runt -84? Hade man bilbarnstolar åt bebisar då? Vet att jag hade en turkos sittkudde/stol när jag var lite äldre men inte vad jag hade när jag va mindre....
    Min lillebror är född -83. Då hade bilstolar slagit igenom och alla vi känner som hade småbarnrn då, hade bilstolar.
  • Cecci78

    Jag har inte läst alla inlägg så jag kanske skriver något som någon annan redan gjort:

    Jag är född -78 och låg först i vagninsatsen men från ca 8 månader hade jag en bakåtvänd stol som var i gul hårdplast, från volvo tror jag. Vet att min bror (född 69) hade en framåtvänd "stol" som man bara hängde över sätet, det var mest för att man skulle ha någonstans att sätta barnet, säkert inte så mycket för säkerheten.

  • Grönsiska

    Hej, jag är född -76 och har två systrar födda -79 och -84. Vi satt i en bakåtvänd bilstol i svart hårdplast fram först och sedan med bälteskudde bak. Om min yngsta syster hade någon annan bilstol kommer jag inte ihåg.

    Tror faktiskt de första bakåtvända bilstolarna kom på 1960 talet någon gång det stod faktiskt i en volvo reklam
    i en annons.

  • MammaVeronika

    någon som tänkt på att den tidiga bilstolen (som ni så fint länkat bild till från er barndom) liknar dagens racingstolar väldigt mycket...

    en tanke som slog mig...

    själv ä'r jag född -85 och då fanns bilstolar, hade först ett babyskydd, senare en bakåtvänd bilstol, bältesstol och bilkudde...

  • NK80

    Jag är född 1980 och kan inte för mitt liv minnas att jag haft en bilbarnstol! Som spädbarn låg jag i liggdelen på sätet men efter det... har ingen aning. Men jag antar att jag satt i knät eller liknande med tanke på mina föräldrar kommentarer när sonen skule åka hem från BB "Inte ska väl lilla gubben sitta i den där stolen" "Det är ju jätte obekvämt för honom" Ja.. hmm...


    Mamma till Colin ♥
  • Farmor 57

    Vi hade barnstol 1977, var inte  ovanligt att ha. Den var besvärlig att montera, fastskruvad i golvet på billen, barnet satt bakåtvänd i framsätet.

Svar på tråden Bilbarnstolar; fanns det såna på 70-talet?!