• CaS

Bo i Kina?

Jag och min man har funderingar kring att prova på livet i Kina. Prova att bo och arbeta där vill säga. Vi har tre barn som givetvis också skulle hänga med. Just nu är stora killen 4 år samt småttingarna ½ år. Skulle vi bestämma oss för att genomföra det hela skulle det nog ske om drygt 1 år. Vi har inte siktat in oss på någon speciell stad eller province utan är öppna för alternativ så länge klimatet är varmt eller iaf ljummet. Var min man får jobb blir antagligen avgörande. Min man är utbildad civiliingengör och själv saknar jag eftergymnasial utbildning och har lite blandade erfarenheter från arbets livet, mestadels inom handel och restaurang. Framförallt är jag en erfaren småbarnsmamma vid det här laget. Om du orkat läsa så här långt så är jag väldigt intresserad av andras erfarenheter av att bo med barn (fler barn än 1, känns det konstigt att ha fler barn eftersom kineserna bara får ha 1?) samt arbeta som skandinav i Kina?

Vore tacksam för svar!

• Svar på tråden Bo i Kina?
  • brunetten

Hej! Vi bor i Peking sedan november förra året. Jag tycker det är toppen. Jag har två barn, den yngsta var vi hemma i Sverige och födde under februari. Jag har aldrig upplevt problem med att vi har yvå barn och kineserna ett. De kineser jag pratat med om detta tycker bara att vi är lyckligt lottade. Jag tror helt enkel att de inte jämför sig med oss - vi är konstiga och väldigt rika utlänningar och sedan är det inte mer med det.

Att vara skandinav är inte annorlunda än att vara från vilket västland som helst tror jag.

Med tanke på era väder önskemål ska ni nog inte välja Peking. Här är det riktig vinter, även om det just nu är 35 grader i skuggan Hör gärna av dig om du har fler funderingar.

• CaS

TEDDEN: Tack för tipsen! ska kolla in de sidorna.

brunetten:

Åh, jag vill veta mer! Vad jobbar ni med? Vad gjorde ni innan i Sverige? Hur mkt tjänade(behöver inget belopp utan bara hur tajt/generöst ni hade det) ni i Sverige kontra Kina? Förändrades er standard mkt? Bättre eller sämre? Vad är bättre kontra sämre i Peking jämfört med Sverige? Hur länge planerar ni bli kvar? Skriv gärna annat som du tror kan vara värdefullt att veta!

• brunetten

Hej igen. Många frågor, om ska jag svara på alla får jag sitta här hela natten

Det är min man som arbetar. Jag är mammaledig/tjänstledig från mitt jobb i Sverige. Han jobbar på ett svenskt konsultföretag som nyligen eablerat sig här i Peking. Vi båda är civilingenjörer och hade normalbra civilingenjörsjobb hemma. Vår levnadsstandard har höjts sedan vi kom hit. Vi har kanske inte så enormt mer pengar över här jämfört med Sverige men vi har mer tid för varandra. Min man behöver inte jobba 70 timmars veckor utan har ganska normal arbetstid. Iom att vi har hemhjälp så ger det oss mycket mer tid för varandra och för barnen så klart. Det är det jag ser som verkliga vinsten med att bo här.
    Å andra sidan så tar många saker mycket mer tid, och kraft, här jämfört med Sverige.

Vi kommer att vara här i minst två år, troligtvis tre. Vi trivs fantastiskt bra även om kulturskillnaderna ibland gör mig utmattad, ibland överraskad, ibland lycklig och ibland helt vanisnningt arg. I Sverige går det oftast att planera det mesta - här planerar jag, men det blir nästan aldrig som jag tänkt sig, tyvärr, samtidigt som det kan vara positivt. Men när man någonstans en viss tid så är det ganska frustrerande. Mycket beror på trafiken, mycket på människorna.

Men de flesta är mycket vänliga, det är lätt att leva här med barn då barn är älskade. Att gå på restaruang är en fröjd, då tom medelåldersmän ler mot en rastlös treåring och tycker att det är helt självklart att barnet ska vara med.

Vårt liv här i Peking innebär inte så stora uppoffringar för oss, tycker vi - det mesta vi vill ha, vill äta och behöver finns här. Vissa saker är dyrare, men det mesta mycket billigare. Det finns mycket saker att göra och hitta på och mycket är anpassat för utlänningar. Vi bor i ett område som är byggt för utlänningar och rika kineser vilket gör även boendet ganaks enkelt. Dessutom finns det många anställda i området, bla en "customer service" som hjälper en att lösa de flesta problemen bara 2 minuters gångväg bort, eller via telefon.

Ibland känns det som om vi lever i en bubbla. En egen värld i Peking, inte som en del av Peking. Jag träffar väldigt sällan kineser som jag inte här en affärsrelation till (dvs som exvis erbjuder en vara eller tjänst till mig) och som jag kan prata med/umgås med. Det tycker jag är trist för gör att det är svårt att ta del av kinesernas liv och kultur. Å andra sidan har jag inte speciellt mkt tid över så jag ska väl inte säga att jag slitit för att hitta det.

Har du fler frågor så ska jag försöka svara. Men nu ska jag lägga upp fötterna i soffan ett tag innan jag går och lägger mig. God natt för idag!

• CaS

brunetten:

Tack så mycket för att du tog dig tid!

Låter ju positivt att din man inte behöver jobba så många timmar. Det var nämligen en av mina farhågor. klarar ni er på din mans lön eller tar du ut föräldrapeng? Vet nämligen inte alls vad jag skulle kunna arbeta med, förutom engelskalärare möjligtvis. Det är mycket pga av min man vi funderar på Kina. Det är han som har rätt utbildning samt ett mkt stort intresse i Kinesisk kampsport samt landet i övrigt. Själv känner jag min "öppen". Jag vill gärna vidga både mina egna samt barnens vyer. Just det, har ni upplevt att det blivit mkt byråkratiska problem? Att leva i Kina men ändå åka hem till Sverige då och då? Eller är ni bara på väldigt lååång semester? Försäkringar och sånt? Ursäkta om jag utrycker mig lite rörigt men jag vet knappt vad jag vill veta. Känner bara att jag inte har en aning om vad ev flytt skulle innebära!

Svar på tråden Bo i Kina?