Förutom att h*n var tvättäkta mytoman så undvek den väldigt nya chefen/arbetsgivaren att sätta sig in i lagar och regler, med rädsla för att inte bara hitta sina egna rättigheter, utan även skyldigheter.
Men bland det värre var ändå; Hur det gick till vet jag inte men h*n lyckades undanhålla för sin revisionsbyrå vilken anställningsform jag hade och bestämde sig för att vara lite kreativ med semesterlönen och betala ut varje månad istället för en klumpsumma. Antagligen för att på något sätt betala ut mera pengar varje månad och då kunna få mera lönebidrag på något sätt, jag kan inte se någon annan anledning till att bråka så! Jag sa att jag var tillsvidareanställd och har rätt enligt paragraf x i x-lagen att få min semesterlön utbetald i samband med semester. H*n hävdade att jag var timavlönad så då hade h*n rätt att göra så! Jag mailade revisionsbyrån och frågade hur i herrans namn arbetsgivaren kunde göra så och hur de kunde gå med på det?? "Jo förstår du, du är timanställd, då betalas semesterlön ut varje månad!". Jag skickade mitt anställningsavtal, utan ett ord.
Fick sen en skriftlig utskällning från arbetsgivaren att jag var absolut förbjuden att kontakta revisionsbyrån, var det några problem skulle jag prata med arbetsgivaren!! För det hade ju gått bra dittills.... Jag blev sjukskriven och när beslutet för lönebidraget närmade sig slutet blev jag uppsagd p.g.a arbetsbrist. Veckan efter hade de annons ute efter folk.
Jobbigt med arbetstagare som är lite om sig och kring sig och noga med samt vet sina rättigheter! Chefen hade garanterat redan bestämt sig för att få bort mig och tänkte inte vänta till semestern, och var rädd för att bidraget för semesterlönen skulle kunna "brinna inne" om h*n väntade för länge med att betala ut de pengarna.