• sofie3

Rumpforskning hos 4,5åring

Sonen blev tagen på bar gärning när han o grannflickan "lekte" hon hade varken byxor eller trosor på sig.
    Han ska ha luktat henne på rumpan..
    Vet inte hur jag ska gå till väga med detta. Har ju givetvis pratat med honom om att man inte gör så och att man inte ber någon visa rumpan, men HUR gör man för att detta aldrig ska hända igen??
    SNÄLLA tips å råd behövs verkligen!

• Svar på tråden Rumpforskning hos 4,5åring
  • solsken

Du ska nog inte ta så allvarligt på det. Är nog normalt att de gör så.
    Det man kan göra är nog att prata om att man inte gör så, utan att skuldbelägga och få honom att skämmas, och sedan hålla lite mer uppsikt ett tag fram över.

• sofie3

Tack för ditt svar. Jag vet att det är vanligt och att det görs pga nyfikenhet men det känns så hemskt att MIN pojk gjorde detta. Visst kissobajs är jättekul och rumpor är bland det roligaste som finns men fy jag skäms inför flickans föräldrar. Samtidigt som att hon var ju faktiskt med på det men ändå. *Ledsen*

• Hej och Hopp

Jag tycker inte att du vare sig ska skämmas elle rvara ledsen. Det är inget konstigt att barnen lekte så utan helt normalt och vanligt i min ögon.

• Rulltrappa

att lukta varandra i rumpan, både med och utan kläder, var rätt populärt i 4-årsåldern (hade förträngt det, men nu när du säger dte så...). om inte jag är helt koko så tror jag nog att dte är rätt vanligt och oskyldigt.

• Heisan
    Vad jag skrattade när  jag läste din rubrik.... Du behöver inte skämmas inför föräldrarna... Lite oskyldig "rumpforskning" är nog rätt så vanligt.. Min fyraåring är extremt fixerad vis rumpor, i synnerhet sin egen o det viftas o skakas o låtsasfises ofta här hemma..

"Han ska ha luktat henne på rumpan.."
    Alltså denna mening låter bara så söt.. Skriv upp den i en bok så du  kan påminna honom när han blir äldre..
    Jag är myggornas sommarbuffé...
  • lille Birger

Tycker han är lite för ung för att lukta tjejerna i rumpan.

• babbelina

Äsch då inget att bry sig om =) Det var ju faktiskt riktigt gulligt "Han ska ha luktat henne på rumpan.."
    Hur ska man annars få reda på hur rumpa luktar??

• Nikolina
    babbelina skrev 2011-01-22 19:26:38 följande:
    Äsch då inget att bry sig om =) Det var ju faktiskt riktigt gulligt "Han ska ha luktat henne på rumpan.."
    Hur ska man annars få reda på hur rumpa luktar??
    Ha ha ha! Jätteskojigt och så sant! Glad

Jag skall komma ihåg det till om min pojke får för sig att lukta någon i rumpan när han blir större.
  • lille Birger

Jag luktade själv i en kvinnas rumpa idag påväg upp i rulltrappan. Inget som helst konstigt med det. Iförsig hade hon trosor och sånt på sig så antar att det är en viss skillnad.

• multivitaminjuice

Så länge som han inte tvingade eller hetsade flickan (eller hon honom för den delen) att göra något sådant ser jag inte det som ett problem. Han luktade ju bara lite på hennes rumpa? Att barn i den åldern utforskar lite är ju bara normalt, och jag tycker däremot att det kan vara fel att skälla på dem för det då det bara kan leda till skam och skuldkänslor samt ett framtida dåligt (skamfullt) förhållande till sexualiteten.

• morochmer

Låt barnen utforska annars gör du skada.

• Lejonmamman

inget konstigt alls, dom utforskar kropparna bara !

• RainMan1x7x

Alla lekte vi väl doktor? Alla förutom lilla stackars RainMan som bara satt för sig själv och räknade stjärnor..

A quitter never wins and a winner never quits
  • SallyBlixten

Jag minns fortfarande hur förfasade våra föräldrar blev när jag och en kompis lekte doktor i fyraårsåldern. Oj, vilken skuld och skam de la på två små flickor som bara "rumpforskade".

Tänk om de hade tassat tyst ur rummet och låtit oss hållas,... 

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • RainMan1x7x

Kul historia. Tyst nu och låt mig vara sista inlägget i alla"uppfostring"s trådar.

A quitter never wins and a winner never quits
  • sofie3

Haha så denna tråd fick ett nytt liv 4 år efter den skrevs.. Lustigt och jag kan meddela att pojken hade dött om han läste detta nu..

Fjantigt känns det hela nu att JAG faktiskt har skrivit detta hahaha.

Svar på tråden Rumpforskning hos 4,5åring