• Ms Maloney

Graviditetsillamående ...

Under bägge mina graviditeter har jag mått illa och haft kräkningar mer eller mindre sju månader av graviditeten och även varit tvungen att ligga inlagd. Nu är jag gravid igen...vill ju så gärna ha ett barn till men hoppas så in i norden att slippa illamåendet.
    Är det någon som haft det likadant men sedan fått en hyfsat  normal graviditet med kanske bara normalt illamående?

• Svar på tråden Graviditetsillamående ...
  • Riskornet

Jag hade inte konstant illamående, men i perioder. Först i 9 veckor, sen avtog det, kom tillbaka ett par veckor, försvann osv.

• LIVochLinnea

Nej inte direkt.... fast jag har ju fem barn så jag har uppenbarligen glömt illamåendet. Vila är jätteviktigt för trötthet gör illamåendet förfärligt.

• GladaMamman

Jag har tre barn och är nu gravid igen. Jag mådde jäkligt illa med den första, kräktes dagligen i fem månader. Och blev jättearg när jag med tredje barnet fick veta att det finns tabletter läkaren kan skriva ut mot illamående.

I första hand vill de att man provar med postafen (mot bil-åksjuka) men annars finns det tabletter som heter Lergigan komp. Så var på din barnmorska som kan fixa möte med läkaren om du mår BLÄ! Det ska jag göra om det blir så även denna gång. Hör gärna av dig hur det går!!!!!! Kram/Helena

• Ms Maloney

Glada mamman;
    Lergigan Comp levde jag på under min förra graviditet..men de hjälpte inte fullt ut.
    Nu har illamåendet börjat men jag hoppas det blir lite lindrigare denna gång annars är det väl bara tabletter som gäller.
    Jag blev inte heller informerad om att det fanns medicin emot illamåendet utav min barnmorska utan det fick jag veta när jag låg inlagd första ggn...
    Lycka till till oss båda

• babyassistans

Hej där,

Med mina två första barn kräktes jag flera gånger om dagen i 25 resp. 28 veckor......jag var så van att kräkas att när tvåan var född och jag böjde mig ner för att plocka upp något på golvet så var det kört!!

Min tredje graviditet var jag illamående och kräktes 2 gånger!!!ör illamående är avskyvärt!!!
    Lycka till och var rädd om dig!! Tveka inte att ta tabletter f

• LIVochLinnea

Jag fick veta att det fanns tabletter när jag väntade mitt femtebarn. Visst jag är sjuksköterska och led lite väl mycket i tysthet. Jag kan tycka att det tas lite för lätt på illamående särskilt för oss som inte får i oss någonting.
    Akupunktur kan vara bra !Dropp på tidigt stadium vila i mängderoch alla graviditeter är inte likadana.

• Ms Maloney

LIVoch linnea: Håller med.. Det tas för lätt på oss som mår illa. Det är ju tillräckligt illa med vanligt graviditetsillamående . När det då dessutom håller i sej hela graviditeten så är det en pina.
    Jag hade aldrig hört talas om någon som mådde så här vid sina graviditeter innan hag själv blev gravid men det är inte helt ovanligt.
    Akupunktur har jag också testat men det hjälpte inte alls..Tro verkligen jag har testat precis allt så nu är det bara att hoppas att denna graviditet inte blir likadan som de andra två..(och om ca 7 månader är det glömt i så fall )

• GladaMamman

Men jag tycker det är så himla konstigt att det är en sådan väl bevarad hemlighet att det finns medicin mot illamående!!! Varför blir man inte erbjuden detta när man beklagar sig för sin barnmorska att livet är hemskt och att man kräks massor med gånger varje dag???

Låter jag som en bitter feminist om jag påstår att om det var män som var gravida skulle de aldrig acceptera att det inte fanns några superbraiga piller mot illamående som bjöds ut av barnmoskorna utan knuss. Men vi kvinnor ska ju på något sätt lida för det klarar vi. Hmmm....

Kram/Helena
    Nu i vecka 7+3 och mår inte sååå illa än, håller tummarna att jag håller mig flytande.

• Ms Maloney

Glada mamman: Jag har tänkt i de där banorna också vad det gäller män osv..
    Jag frågade min barnmorska under första graviditeten om det inte fanns något mer man kunde göra och hon sa nej. Det var senare när jag blev inlagd som jag fick medicin. Det kändes som om hon personligen hade något emot tabletter och visst ska man vara försiktig men ändå! Min andra graviditet fick jag Lergigan comp av en allmän läkare.

Ha ha...jag är i vecka 7+2!!
    Och jag mår riktigt illa ibland men inte hela tiden tack och lov!

• GladaMamman

MS Maloney: Vad skojigt att vi är beräknade precis samtidigt! Jag ska på inskrivning på MVC nu idag.

Och jag känner mig luttrad för min enda fråga till barnmorskan är om man får äta brie gjord på pasöriserad mjölk. Hi hi. Vilken viktig fråga!!! Kul!

Har du varit på inskrivning än?

Vad gäller illamående mådde jag på en skala från ett till tio där tio var mardröm;

Barn nr 1: 10
    Barn nr 2: 8
    Barn nr 3: 7
    Barn nr 4: 3 (men det kan ju bli värre...

Har båda dina tidigare graviditer varit 10:or? Hur mår du nu? Trevlig midsommar!

Kram!

• Ms Maloney

Glada mamman:
    Nej jag har inte varit på inskrivning än men har gjort vul eftersom jag fick en blödning alldeles i början av graviditeten. Jag ska ine till bm förrän 19 juli....hon har semester.

Hoppas man får äta brie..jag älskar de..hihi

Enligt din skala så mådde jag
    nr 1: 10
    nr2:8-9
    nu: 4...jag står ut men man e ju så rädd att det ska bli värr!!
    Trevlig midsommar tillbaka!!

• GladaMamman

Jag har UNDERBARA nyheter. Detta bara måste spridas till alla medsystrar med barn i magen!!!!

MAN FÅR ÄTA BRIE SOM ÄR GJORD PÅ PASTÖRISERAD MJÖLK!!!!!!!!!!!!!

YIPPI!!!!!

Jag frågade min barnmorska idag på inskrivningen och det gick bra sa hon. Underbart. Var tvungen att köpa en brie på vägen hem! Trots att jag inte är direkt sugen. Har mer sug för hårda och kalla nektariner och lättfil i glas utan flingor. Inga dumma grejer att vara sugen på dock.

Ms Maloney, vad sägs om denna underbara info, dagen innan midsommar tom!!! Jag vet vad jag ska festa på imorrn. Hi hi.

Kram/Helena

Svar på tråden Graviditetsillamående ...