Min dotter är nu 1 år, vi bor i Stockholm och jag skrev in mig på barnmorskorna i gamla stan när jag var gravid. Jag blev behandlad som vilken annan gravis som helst, förutom att det var lätt att få ett kub trots att jag inte fyllt 35 år, med motiveringen att man var extra rädd om ivf-graviditeter. Alla ivf-gravida i stockholm får också ett tillväxt-UL i vecka 32 (men på andra ställen i landet får alla det). Den stora skillnaden kom faktiskt på förlossningen. I stockholm sätter de igång alla senast v42, men ivf-gravida vill de sätta igång senast v41. Så om man har oturen att gå över tiden blir det igångsättning, förlossning på specialavdelningen, kopplad till ctg-maskin mycket. Inte så kul, och jag var inte alls förberedd på detta. Visste inte om det förrän jag blev kallad till igångsättningssamtalet. Min mvc-bm visste inte heller om det, tycker att hon borde vara mer påläst. Men om man går till en icke-privat mvc har de kanske bättre kommunikation med förlossningsavdelningarna? Jag tycker att du ska ringa till de olika mvc du har att välja på och fråga vad som gäller för dig som ivf-gravid. Nu förutsätter jag att du inte har andra komplikationer eller är ett riskfall på annat sätt, tex om du väntar tvillingar, för då är special-mvc nog det rätta stället.