på vilket försök blev ni gravida...
som gjort ivf?är lite nyfiken då jag och pojkvännen ska börja med det i höst..
som gjort ivf?är lite nyfiken då jag och pojkvännen ska börja med det i höst..
Vi hade försökt i två år innan. Sprutorna ger man sig själv i magen och det är ungefär som sådana där sprutor som man tar om man har diabetes. Känner flera barn som tar det och kände nog att då måste jag väl också kunna klara det. Och det gjorde jag! Sen tar man en lite större spruta på slutet precis innan äggplockningen och den hade jag bett min väninna som är sjuksköterska att hjälpa mig med, men sen tog jag den själv ändå. Min sambo var ingen större hjälp tyvärr för han är spruträdd. Det finns massa bra info på nätet vad gäller hela processen om du går in på någon av klinikernas hemsidor t.ex. De är verkligen jätteproffsiga och vänliga i Linköping. Du/ni kommer att få så mkt stöd och info du behöver.
okej vi har haft oskyddat sex i 3år utan resultat och nu kämpar vi verkligen..fanns inget som helst fel på nån av oss..men varför tar man sprutorna då?gick ni privat eller hos landstinget?
Jag antar att du har exakt koll på din ägglossning osv. Annars kan man ju anstränga sig lite extra att tajma in det, men det gör ni säkert redan om ni har försökt så länge. Vi gick via landstinget. Man får två försök innan man fyller 38. Hur gammal är du? Sprutorna tar man för att stimulera äggproduktionen. Man vill att det ska produceras många fler ägg än normalt inför IVF. Men du, gå in och kolla på ngn kliniks sida. Jag är inte den mest pedagogiska. Men visst kan jag försöka dela med mig av vår erfarenhet. Har ni fått tid för inskrivning/info i höst?
Vi blev gravida på nr 4.
Försökte i 5 år fick sen hjälp och lyckades på första försöket. Jag fick avbryta mitt i behandlingen pga hög risk för överstimulering så fick jag börja om 1 månad senare och då kom vi hela vägen så det var fortfarande bara ett lite längre försök.
Är nu i v.17
åh vad roligt att ni får ert efterlängtade barn..vi har försökt i över 4år och hoppas nu på att få börja med ivf=)..inget fel på nån av oss har vi fått veta..när man gör ivf kör man på o sexar som vanligt då eller?
För att spermierna ska vara av "bästa kvalité" rekommenderas sädesuttömning var tredje dag har jag för mig. Men ni kommer få all information när ni sätter igång! Har ni fått remiss till RMC redan? Väntar ni på inskrivningsbrevet nu eller?
Esperamos
då kanske vi borde sexa var tredje dag nu då medans vi väntar och hoppas på att det tar sig?vi har testat varje dag, varannan och nu satsar vi på var tredje dag..
Jag har lämnat hormonprov(går i norrköping) men just nu är det ju semestertid så då står det ju still men när det sätts igång igen så kommer vi få ta lite prover(könssjukdomar) sen skulle hon skicka remiss till LInköping..Hur lång kö var det för er?det är 2 försök man får va har jag för mig?ska verkligen bli jätte spännande längtar efter att få sätta igång såå hoppas dom hrö av sig snart..
ska även tillägga att vi klassades som ofrivilligt barnlösa då det inte var något fel på nån av oss, har man goda chanser då?man är ju lite orolig och tänker att tänk om det inte funkar iaf..
första
Det är ju inte många dagar per månad som man kan bli gravid så det är väl just inför dessa som man ska hålla uppe två tre dagar innan. Annars kan man ha så mycket sex man vill! Det tog ca 3 mån (minns inte exakt) tills vi fick komma till Linköping för inskrivning. Vet inte om kön är längre nu så här efter semestrar osv... Men jag tror vårdgarantin är tre månader inom landstinget där också. Det är det i alla fall här i Kalmar.
Numero 3
fick nyss veta av bm att mitt hormon prov var högt, vad menas med det?hon sa att jag ska ta om det för de kan va så att jag tog det vid fel tidpunkt på dagen man ska tydligen ta det 3 timmar efter man vaknat.
en till fråga..vad var det för hormonprov man gjorde?var det östrogen eller?
Nog bäst du frågar barnmorskan istället. Det har jag lärt mig genom allt det här - var inte rädd för att fråga tusen frågor!!!
Andra IVF/ISCI. + ett FET därimellan!
efter 2,5 år gjorde vi insemination som tog sig på första försöket..
Första försöket tog sig. Jag gick privat (distans) och då det inte fanns någon kö att tala om, så gick det ganska fort.
Sprayen påverkade mig mest, medan äggplockningen och införandet var problemfritt. Dock har jag inga i frysen, så det här är sista chansen. Orkar inte med sprayen igen (strulade till mitt blodsocker).
Måste också tillägga att jag testade neg tre gånger och var övertygad om att allt gått åt skogen. Tre veckor efter testdatumet kräktes jag... Nu är jag i v 12 och är rejält nervös! Jag beundrar er alla som forsätter kämpa med IVF, kanske i åratal!
Lycka till TS!