• Pernilla75

Nygammal här...

Har tidigare varit aktiv på forumet iom att jag och maken försökte få barn. Fick bröstcancer i augusti 2004 och det satte stopp för våra barnplaner men nu är vi med på banan igen.

Var på MVC idag och ultraljudet man tog på mig såg bra ut (Jag hade dessutom ägglossning så läkaren log och sa med glimten i ögat att hon minsann visste vad jag och maken ska göra till midsommar). Ska tillbaka på måndag och lämna hormonprov av något slag. Någon som vet vad det är för något?

• Svar på tråden Nygammal här...
  • Modette

Japp det är prover för att se om du har haft ägglossning. Det finns månader som ägget inte släpper och detta kan man se med hjälp av blodprover.

Lycka till!

• Belin

Och så kan dom ofta i blodproverna se om du har hormonella rubbningar - som jag hade. Det ena slog ut det andra på något konstigt vis. Fick ta blodprover flera gånger under cykeln för att kunna fastställa detta.
    Jag hade tydligen inte haft en spotslig chans att kunna bli gravid naturligt, så det var ju tur för vår del att det finns IVF..

• epa77

Belin - vet du vad du hade för hormonrubbningar? Själv äter jag Levaxin då jag saknar sköldkörtel och Pravidel för att jag hade för höga prolaktinvärden. Lämnade prov på gulkroppshormon i förra veckan men har inte fått svar än...

• Belin

epa77
    Det sade dom aldrig. Men jag fick genomgå några försök att låta "systemet" komma tillrätta. Till att börja med fick jag äta p-piller i 3 månader (??!!). Efter det trodde dom att kanske mina hormoner skulle fatta när dom skulle toppa i cykeln. Men då det inte funkade fick jag några piller.. hmmm.. minns inte vad dom hette, men dom skulle i alla fall "rensa ut" och "starta om" det sk. systemet. Men det funkade inte heller. Jag hade alltså ingen ägglossning och hade inte haft så på förmodligen flera år, eller så länge som mensen varit oregelbunden (typ alltid..). Det blev äggblåsor, men dom bara gick tillbaka och försvann.. jättemärkligt. Sedan fick jag prova med några andra äggstimulerande piller och åka in för kontroller. Då blev det äggblåsor och dom släppte..kanske..för dom var i alla fall så pass mogna så dom kunde säga att jag inom 24 h skulle ha ägglossning. Så var det hem o sexa på tu man hand..
    Det gav inget resultat åsså blev det sprutor i stället. Tre inseminationer hann vi med och vi fick även åka och kontrollera emellanåt om vi ville försöka själva på ägglossningen emellan - givetvis gjorde vi det.
    Inget funkade.
    Inte förrän vi gjorde IVF och helt slog ut min egna hormonproduktion så ville de ta sig. Och hjärtligt glad är jag, för efteråt har jag tydligen haft spontan ägglossning, eftersom jag blev gravid bara två månader efter att lillan fötts. Så det krävdes en graviditet för att mina kära hormoner skulle hajja när dom skulle göra vad i min cykel..

Gud så OT från TS... förlåt.

Svar på tråden Nygammal här...