• sassa85

förlossning och panikångest

LIDER AV MYCKET SVÅR PANIKÅNGEST       , vet inte hur jag ska fixa en förlossning.
    klarar ju inte vara på sjukhuset , får panickattacker och springer ut.

• Svar på tråden förlossning och panikångest
  • lilla my2

Du är så upptagen av annat så du märker inte av din ångest, lovar!!!!

• nitedrive

Du är ju trygg på förlossningen,den är inte som andra sjukhusavdelningar där folk är sjuka.Här föds barn,det är rätt annorlunda Och visst har man annat att tänka på när man är där...

• Barbaskön

gå profylaxkurs, de har även doula man kan betala och vissa tror jag kan vara med hemma och så kan du föda i hemma miljö.

• Inana

sassa85: Förstår vad du menar, lider också av PÅ. Min BM sa att det är fysikaliskt omöjligt att få panikångestattack under en förlossning. Känns dock inte som att en sådan försäkran hjälper. Men den kanske hjälper dej? Har du talat med din BM om det?

• nitedrive
    Barbaskön skrev 2007-06-21 18:52:01 följande:
    gå profylaxkurs, de har även doula man kan betala och vissa tror jag kan vara med hemma och så kan du föda i hemma miljö.
    Men det kostar rätt mycket pengar att föda hemma i de flesta delar av landet.Doula är ett billigare alternativ om man är beredd att kompromissa lite och föda på sjukhus.
  • pollykalasnjikov

har också PÅ..är i vecka 33. av någon anledning känner jag mig inte orolig för just förlossningen. kanske just för att det är OK att få panik vid ett sånt tillfälle. jag tror som andra säger också att man inte KAN hålla på o tänka på ångesten då. o även om man skulle göra det...vad kan man göra? situationen är ganska oundviklig. vad är du rädd för att ska hända? alltså, vad brukar din ångest handla om..eller är du mest rädd för att just få panik under förlossningen?

• Barbaskön

nitedrive: ja visst kostar det pengar, så är det ju. Men om man mår så superduper dåligt av något så kanske man ska överväga hur man kan lösa det hela och då om det kostar pengar så kanske det är värt det. profylaxkurs kostar runt 1000 spänn, det kan kännas mycket men det var SÅ värt det och mycket av min ångest av att inte ha kontroll försvann i och med kursen. Lider själv av panikångest emellanåt men alls så som TS tror jag.

• Olivetta

Hej !

Förstår att du är orolig.

Hade en kvinna vid sin första födsel, som led av panikångestattacker och var också rädd för att föda, att tappa kontrollen.
    Hon hade gått hos psykolog,i aurorasamtal och en profylaxkurs.

Hon sa det flera gånger under födseln, DET ÄR PROFYLAXEN som gör att jag inte är rädd nu, jag fokuserar på att andas och slappna av,då spänner jag mig inte och kan inte få någon attack.

Jag vill också utifrån att vara profylaxinstruktör och BM, rekommendera dig att lägga dessa pengar på en profylaxkurs och viktigast av allt, att din make/partner går med så du kan få det stöd du behöver. (Kursen kan hjälpa dig i andra situationer också !!)

kramar Jordemor

• Damien och Adrian

Ta kontroll och inse att det ä'r bättre att du möter din rädsla och oro än springer ifrån den!

Tips:
    Läs boken "innan du föder" av Anna Wilsby och gå gärna en avslappningskurs (profylax) där man jobbar med sådana känslor - jag har varit skitskraj men börjar nu bli positiv och ser fram emot förlossningen!
    Det är något helt annat än att bara tala med aurora och BM och föräldragrupp (det ger inget i förhållande till de rädslor man har, man behöver verktyg).

• Angel baby
    Incommunicado skrev 2007-06-25 13:39:16 följande:
    Ta kontroll och inse att det ä'r bättre att du möter din rädsla och oro än springer ifrån den! Tips:Läs boken "innan du föder" av Anna Wilsby och gå gärna en avslappningskurs (profylax) där man jobbar med sådana känslor - jag har varit skitskraj men börjar nu bli positiv och ser fram emot förlossningen! Det är något helt annat än att bara tala med aurora och BM och föräldragrupp (det ger inget i förhållande till de rädslor man har, man behöver verktyg).
    Håller fullständigt me!

Lycka till
  • qti88

Jag fick panikångestattacker under värkarbetet, det var jobbigt men då fokuserade man på annat än just smärtan en liten stund :)Man kan faktiskt få ångestdämpande under värkarbetet och det funkar susen.. Sen är det inte säkert att man får attacker bara för att man har sjukdomen!

• smultronrumpa

Va är det för angestdämpande tabletter?
    Jag är LIVRÄDD för att drabbas av panik, när värkarna drar igång, men d kanske är som alla faktiskt säger; att man har inte tid att tänka på sånt då....? hoppas verkligen att det är så.. Jag är livrädd för förlossningen, har gått aurora samtal, hjälpte lite grann... Försöker peppa mig själv... Ibland undrar jag vad jag gett mig in på...

Lycka till alla och kram

Svar på tråden förlossning och panikångest